Annonse


– Nå er det like før

Apple er i ferd med å avslutte forhandlingene med platebransjen om en ny strømmetjenestene, på folkemunne kalt iRadio.

Ligner mer på last.FM enn WiMP
Allerede til uka kan forhandlingene komme til å bli sluttført, skriver CNet.

Ifølge nettstedet vil tjenesten ligne mer på Pandora og Last FM enn på Spotify og WiMP.

– Skreddersydd radio
Med andre ord virker løsningen mer som skreddersydd radio enn fritt valg av enkeltlåter og album.

Annonse


Apples kjernevirksomhet innen musikk vil fortsatt være salg av gjennom iTunes, og iRadio vil dermed mest av alt fungere som en markedsføring for dette salget.

– Markedsføring for kjøp
Dette i motsetning til for eksempel Spotify, der brukerne gjennom å betale et fast beløp i måneden kan høre så mye musikk de vil etter fritt valg.

Eller alternativt høre musikken gratis med lavere lydkvalitet og reklame innimellom.

– Kjenner avtalen
Apples kilder sier de kjenner deler av avtalen mellom plateselskapene og Apple. Hvordan modellen vil arte seg overfor den vanlige bruker, er fortsatt ukjent.

– Det eneste konkrete ved avtalen er er betalingen pr. avspilling. Om du ender opp uten annonseinntekter, så blir dette null. Og vi vet jo ikke hvordan kjøpevanene vil bli. Vil folk som strømmer fremdeles ta seg tid til å kjøpe fra iTynes? spør den ene av deanonyme kildene.

– Allerede til sommeren
Ifølge den britiske avisen The Sun vil iRadio lanseres allerede til sommeren.

Avisen mener å vita at mens Spotify betaler ca. to kroner  pr. 100. avspilling av en låt, så har Apple forhandlet seg fram til en pris på bare 30 øre (3 pence).

– Får låtene billig
Pandora, som kanskje er mer sammenlignbart når det gjelder modell, betaler på sin side 70 øre pr. 100. avspilling.

Forhandlingene skal ha vært svært harde, akkurat som de var de Apple opprettet iTunes i 2001.

Men nå skal avtalene med de to største selskapene, Universal og Warner, være på plass.

Annonse