Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Omtrent slik vil en Samsung Experience Shop se ut. Mandag åpner de første 500 av dem i USA, og 900 til er planlagt. (Bildet viser Experience Store i Sydney, Australia) (Ill.: Samsung)

Får fem ganger så mange butikker som Apple

Samsung ruller ut 1400 «Experience Shops».

Kamapen mellom Samsung og Apple fortsetter. Ikke bare i rettssalen, men også ute i butikkene.

For nå skal nemlig den sørkoreanske elektronikkgiganten åpne egne butikker.

Butikk i butikken
Hele 14 000 av dem, faktisk. Foreløpig bare i USA, og i samarbeid med elektronikkjeden Best Buy, som ligner på våre hjemlige Expert, Elkjøp og Lefdal.

Navnet er «Samsung Experience Shop», og de vil fungere som en slags butikk i butikkken. De vil altså ikke ha egen kasse, men derimot eget personale som er drillet spesielt på Samsung-produkter.

Med andre ord er konseptet ikke helt sammenlignbart med Apple Store, og ligner kanskje mest på de Apple-avelingene som mange elektrovarehus allerede har både i Norge og i andre land.

Åpner mandag
De første 500 av åpner mandag over hele USA, både i Best Buys hovedforretninger og i de mindre mobilbutikkene som nær sagt finnes på hvert hushjørne i amerikanske byer.

I løpet av april vil de rulle ut 400 til, og etter planen skal Samsung før året er omme ende opp med hele 1400 butikker.

Får fem ganger så mange
Til sammenligningen har Apple i dag fattige 250 butikker i USA.

Dermed får Samsung over fem ganger så mange butikker som konkurrenten.

Finnes allerede
Det skal foreløpig ikke være planer om å utvide konseptet til Europa. Men i Sydney i Australia har Samsung allerede etablert seg med noe de kaller Samsung Experience Store, som til forveksling ligner.

Også i mange asiatiske land finnes det egne Samsung-butikker, også her for det meste i samarbeid med større elektronikkjeder.

Kilder:
CNet.com
The Verge
Engadget

Stikkord: butikker, samsung