Fra lanseringen av Galaxy S4 i New York forrige uke.

Annonse


Nå er Samsung en «greie»

Salgstall er én ting, image noe annet. Hvilke produkter er det folk synes er mest «kule»?

Hvem er mest spennende?
Slikt kan være vanskelig å måle. Men markedsinstituttet Cultural Traction prøver likevel.

I en ny undersøkelse måler de merkevarer på følgende begreper: Visjonær, inspirerende, modig og spennende.

«Kulturell helse»
Med dette mener de den statusen merket har i samfunnet, og hvordan merket blir sett på av folk flest.

Annonse


Instituttet snakker om «kulturell helse» og bruker i det hele tatt en rekke mer eller mindre ulne begreper det nok for mange vil være vanskelig å forholde seg til.

Hva er «greia»?
Men altså: Cultural Traction måler oppmerksomhetsverdi og ikke salg.

Oppmerksomhetsverdien er ikke det samme som omdømme eller rykte, forstår vi. Det er mer snakk om i hvilken grad et merke er en «greie» eller ikke.

Og Samsung er definitivt en «greie» nå, skal vi tro den ferske undersøkelsen. Ikke bare har de kule produkter, de er har også stor attraksjons- og oppmerksomhetsverdi ute i markedet.

Mye bedre enn før
Akkurat som Apple hadde den gangen Steve Jobs var en gud og din iPhone eller Mac definerte deg som menneske.

Samsung gjør det ifølge undersøkelsen langt bedre i dag enn for tre år siden. Og de leder klart foran Apple i inspirasjons-avdelingen, der de to selskapene er henholdsvis nummer tre (Samsung) og nummer fem (Apple).

Her er tallene
Vi tillater oss å bringe avtrykk av undersøkelsen, fordelt på de fire begrepene. Hver av tabellene gjelder globalt, og for begge kjønn. De som er interessert kan gå inn HER og leke seg med de mange kritierne (Norge er ikke med i underøkelsen).

De mest inspirerende:
Inspirasjon
De modigste:
Modig
De mest spennende:
spennende
De mest visjonære:
visjonær

Annonse