Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Nå får app-ofrene erstatning

Apple har inngått «smurfebær»-forlik.

Stadig vekk ser vi rapporter om at barn har gått amok med foreldrenes iTunes-konto og kjøpt smurfebær og lignende i spill-apper.

Tilfeller i Norge
Også i Norge har vi hatt et par grove tilfeller. Foreldre har opplevd at barna har kjøpt tilleggsprodukter i apper for titusenvis av kroner.

Ikke overraskende ble Apple saksøkt for dette i saksøkerne høyborg USA.

Avspist med 28 kroner
Og nå har det såkalte massesøksmålet endt opp i et forlik, melder nettstedet Law360.com (krever abonnement).

I forliket heter det at Apple må betale ut fem dollar – om lag 28 kroner – til foreldre som mener de har opplevd at barna er narret til å kjøpe tilleggsprodukter i lure-apper.

Utbetalingen skjer i form av gavekort på iTunes.

Omfattende dokumentasjon
Men dersom du kan dokumentere at du har tapt mer enn 30 dollar (om lag 169 kroner), kan du be om å få refundert hele beløpet.

Men her er dokumentasjonskravet omfattende, i form at et spesielt Apple-skjema som må fylles ut.

Tilbudet om refundering – både femdollars- og trettidollarstilbudet – gjelder bare i 45 dager.

Like fullt blir dette relativt dyrt for Apple – om lag 100 millioner dollar (ca. 562 millioner norske kroner) forventes gildet å koste totalt.

Brev til 23 millioner
Forliket innebærer også at Apple må sende ut melding om de nye reglene til 23 millioner amerikanske iTunes-brukere.

Forliket gjelder bare amerikanske forbrukere, men Apple vil trolig innføre systemet også i andre forretningsområder for å unngå nye søksmål.

Øvrige kilder:
CNet
ArsTechnica.com
The Register

Stikkord: app store