Stadig vekk ser vi rapporter om at barn har gått amok med foreldrenes iTunes-konto og kjøpt smurfebær og lignende i spill-apper.
Tilfeller i Norge
Også i Norge har vi hatt et par grove tilfeller. Foreldre har opplevd at barna har kjøpt tilleggsprodukter i apper for titusenvis av kroner.
Ikke overraskende ble Apple saksøkt for dette i saksøkerne høyborg USA.
Avspist med 28 kroner
Og nå har det såkalte massesøksmålet endt opp i et forlik, melder nettstedet Law360.com (krever abonnement).
Annonse
I forliket heter det at Apple må betale ut fem dollar – om lag 28 kroner – til foreldre som mener de har opplevd at barna er narret til å kjøpe tilleggsprodukter i lure-apper.
Utbetalingen skjer i form av gavekort på iTunes.
Omfattende dokumentasjon
Men dersom du kan dokumentere at du har tapt mer enn 30 dollar (om lag 169 kroner), kan du be om å få refundert hele beløpet.
Men her er dokumentasjonskravet omfattende, i form at et spesielt Apple-skjema som må fylles ut.
Tilbudet om refundering – både femdollars- og trettidollarstilbudet – gjelder bare i 45 dager.
Like fullt blir dette relativt dyrt for Apple – om lag 100 millioner dollar (ca. 562 millioner norske kroner) forventes gildet å koste totalt.
Brev til 23 millioner
Forliket innebærer også at Apple må sende ut melding om de nye reglene til 23 millioner amerikanske iTunes-brukere.
Forliket gjelder bare amerikanske forbrukere, men Apple vil trolig innføre systemet også i andre forretningsområder for å unngå nye søksmål.
Øvrige kilder:
CNet
ArsTechnica.com
The Register
Annonse