Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Det svenske flagget vaier over stadig flere internasjonale IT-suksesser. Hva er det de har som ikke vi har?

Hva er det med svenskene?

– «Björn Borg-effekt» skapte Spotify og Minecraft.

Mens vi nordmenn bare får det sånn måtelig til med våre IT-prosjekter internasjonalt, håver svenskene inn både kapital og profitt i lange baner.

Nyhetsbyrået Reuters reiste til Stockholm for å finne svaret.

Spotify og Minecraft
Det er nok å nevne musikkstreameren Spotify, som allerede har 20 millioner brukere (5 millioner betalende) etter sju års drift.

Et annet eksempel er selskapet Mojang, som står bak spillsuksessen Minecraft (20 millioner solgte). Og så har vi Dice (nå en del av EA), som blant står bak Pinball Fantasies og BattleField-serien.

Tjente 46 milliarder
I økonomisk forstand er kanskje likevel den største suksessen så langt nettsamtalesystemet Skype, som svenske Niklas Zennström og hans danske kompanjong Janus Friis solgte til Microsoft for 8,5 milliarder dollar (om lag 46,5 milliarder norske kroner) i 2011.

Dette er de tre mest kjente eksemplene. Men det finnes mange flere som lykkes der ute. Felles for dem alle er at de er oppstartsbedrifter med en håndfull ansatte og en god idé.

– Et testmarked
Og de får det til internasjonalt, ikke bare i Sverige.

– Sverige er et testmarked, ikke et hjemmemarked, sier direktør Hjalmar Winbladh i det svenske selskapet Wrapp til Reuters.

Wrapp er i ferd med å åpne sitt kontor nummer to i verdens IT-navle Silicon Valley. Selskapet har utviklet en ny måte å utveksle gavekort på Facebook.

Björn Borg-effekt
Winbladh tilskriver suksessen det han kaller Björn Borg-effekten.

Mens Borg på 1970-tallet inspirerte en generasjon svenske tennisspillere, har IT-gründere med suksess på 80- og 90-tallet lagt grunnen for de svenske suksesshistoriene vi ser i dag, mener han.

De mange suksesshistoriene har utvilsomt gjort inntrykk på kvinner og menn med makt, innflytelse og store lommebøker.

Kaster seg på flyet
Mens det tidligere var vanskelig å få til et møte med en beslutningstager i Microsoft eller Apple, kaster amerikanerne seg nå på flyet til Stockholm, kan Pär-Jörgen Pärson i finansselselskapet Northzone fortelle.

Og de store investerer. I de første tre kvartalene i fjor håvet Sverige inn nesten en femtedel av alle pengene som ble investert i EU-området av land utenfor EU. De ligger utrolig nok like bak Tyskland, som har over åtte ganger flere innbyggere.

Store melkekuer
At det for en stor del er IT-sektoren som trekker investorene til seg, er det liten tvil om. Mange av prosjektene som er utviklet i det svenske IT-miljøet viser seg seinere å bli melkekuer for store, internasjonale selskaper.

Databasesystemet MySQL er ett eksempel. i 2008 ble det solgt til Sun for 1 milliard dollar (om lag 5,4 milliarder norske kroner).

Svensk alt samma?
Et annet er selskapet QlikTech, som står bak spådoms-programvaren QlikView. Selskapet er i dag verdsatt til 2 milliarder dollar (om lag 11 milliarder kroner) på NASDAQ-børsen.

Svensk det også.

Stikkord: business, it-bransjen, sverige