Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Det var trolig denne artikkelen som satte i gang angrepene mot New York Times. (faksimile) (Ill.: New York Times)

Stjal passordet til samtlige journalister

New York Times angrepet av hackere.

I fire måneder har den amerikanske storavisen The New York Times opplevd å bli angrepet av kinesiske hackere.

Startet samme dag
Årsaken er etter alt å dømme en kritisk artikkel avisen skrev om formuen til den kinesiske statsministeren Wen Jiabao og hans familie.

Angrepene startet den samme dagen som den første reportasjen ble publisert, den 25. oktober i fjor.

Passordene til 1150 journalister
Ifølge sikkerhetseksperter er det funnet bevis for at passordene til samtlige av de til sammen 1150 redaksjonelt ansatte i avisen.

Passordene ble brukt til å bryte seg inn på 53 datamaskiner, de fleste av dem utenfor huset. Blant annet ble e-postkotoen til sjefen for avisens Shanghai-kontor hacket.

Ble ikke brukt til noe annet
Ekspertene ser ingen tegn til at passordene ble brukt til å skaffe seg informasjon som ikke har sammenheng med Wen Jiaboa-artiklene.

På den annen side har de heller ikke funnet noe som tyder på at hackerne har fått ut e-poster eller filer som er relatert til Wen-saken.

Rimelig sikre
Ekspertene er rimelig sikre på at angrepene stammer fra det kinesiske militæret. Dette fordi de startet fra de samme maskinene som tidligere har vært brukt til angep der man tidligere har slått fast at det kinesiske «cyberforsvaret» har stått bak.

Metodene som brukes og veien stjålne data tar er også samsvarende.

Ekspertene mener at kinesiske myndigheter allerede i 2008 satte i gang en storstilt elektronisk spionasjeaksjon mot vestlige medier der hensikten var å få tilgang til deres kilder og kontakter i forbindelse med journalistikk om Kina.

– Uprofesjonelt og grunnløst
Kinesiske myndigheter tilbakeviser imidlertid påstandene på det mest bestemte.

– Kinesisk lov forbyr enhver handling, hacking inkludert, som skader sikkerheten på Internett. Å beskylde det kinesiske militæret for å starte cyberangrep uten konkrete bevis er uprofesjonelt og grunnløst, sier det kinesiske forsvarsdepartementet i en offisiell uttalelse.

Sperret tilgangen
De samme myndighetene har likevel tidligere sperret tilgangen til artikkelen, som tar for seg de store økonomiske interessene statsministerfamilien skal ha i store kineiske selskaper som til dels har lukrative kontrakter med staten.

Familien er ifølge avisen tungt inne i blant annet telekommunikasjon, store banker, turisthoteller, eiendommer, forsikringsselskaper og entreprenørselskaper og eier ifølge New York Times verdier for nærmere 16 milliarder kroner.

– Vil få konsekvenser
Etter at artikkelen ble publisert skal kinesiske diplomater ha gjort det klart at den ville «få konsekvenser».

Det er trolig disse konsekvensene avisen har opplevd.

Heller ikke her i landet er vi ukjent med slike angrep. Den norske Nobel-komiteen opplevde i 2010 gjentatte forsøk på innbrudd mot sine maskiner etter tildelingen av Nobels fredspris til den kinesiske dissidenten Liu Xiaobo.

Stikkord: hacking, kina