AppleCare er et forsøk på å selge forbrukerne en granti de allerede har, mener det belgiske forbrukerorganet Test-Aankoop

Annonse


– Dere lyver, Apple!

Apple villeder bevisst kundene sine.

– Opplyser ikke om EU-regler
Det mener det det belgiske forbrukerorganet Test-Aankoop, som nå saksøker Apple for det de mener er grove brudd på både belgiske og europeiske garantibestemmelser.

De hevder at Apple bevisst holder tilbake informasjon om EUs minstegaranti på to år.

Vil selge AppleCare
Dette for å selge forbrukerne såkalt AppleCare, Apples egen garantiordning.

Annonse


Ifølge Apple gir de to garantitypene AppleCare Protection Plan og AppleCare+ garanti ut over ett år.

I virkeligheten er dette de samme vilkårene som garanteres i loven, hevder Test-Ankoop.

Ikke første gang
I Italia ble Apple saksøkt for omtrent det samme våren 2011. Saken endte med at Apple ble ilagt en bot på 6,6 millioner kroner.

Apple anket saken, men tapte. Deretter inngikk de forlik der de endte opp med å justere garantireglene til italiensk lov, samt betale en redusert bot på 1,4 millioner kroner.

Omstridt også her i landet
Også i Norge har Apple vært under sterk kritikk for det mange mener er mangel på vilje til å følge norske garantiregler.

Blant annet viste en undersøkelse i 2011 blant norske forhandlere av forbrukerelektronikk at Apple ifølge forhandlerne selv er verst på omtrent alle punkter.

Annonse