Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Microsoft skal utvide antallet egne butikker kraftig. Her fra en prøve-butikk. (Ill.: Foto: Microsoft)

Slik skal Microsoft få deg over

«Bomber» gater og kjøpesentere i 2013.

Mange mener at Microsoft har vært på defensiven de siste årene.

På offensiven igjen
Men i året som kommer skal absolutt ingen kunne si det, om Microsoft får det som de vil.

For det skorter i hvert fall ikke på vilje og innsats i Microsofts hovedkvarter i Redmond utenfor Seattle på USAs nordlige vestkyst.

Der i gården har nemlig de kloke hodene klekket ut en plan som skal få folk til å velge Microsoft framfor Apple. Eller rettere sagt Surface framfor iPad.

Seks nye butikker
Microsofts Technet-blogg kan Jonathan Adashek fortelle at hele seks nye butikker på vei i USA: I San Antonio (Texas), Miami (Florida), Beachwood (Ohio), San Francisco (California), Salt Lake City (Utah) og St.Louis (Missouri).

Disse kommer i tillegg til de 51 buitikkene Microsoft åpnet i 2012. Men flere av disse var midlertidige utsalg, så når de nye kommer i 2013 vil Microsoft sitte igjen med til sammen 37 amerikanske utsalgssteder.

Mye å ta igjen
Det må likevel sies de nok har et stykke igjen før de kan måle seg med hovedkonkurrentens dedikerte forhandlernett.

For til sammenligning har Apple nå 395 egne butikker i 14 land, i tillegg til autoriserte, uavhengige butikker som primært selger Apple-produkter i nær sagt samtlige større byer i hele verden.

Mest Windows
I tillegg kommer naturligvis en rekke «vanlige» elektronikkbutikker som selger Apple, men disse selger som regel også Windows-varer.

Og teller du alle elektronikkbutikker i verden, er det liten tvil om at både volum og utvalg av Windows-relaterte produkter er langt større enn tilsvarende fra Apple.

Også i Europa
Om vi kommer til å se noen Microsoft-butikker i Norge, skal være usagt.

Men Financial Times (krever abonnement) kunne allerede i slutten av november rapportere at det finnes planer om å etablere utsalg også i Europa.

Kloss opptil Apple Store
Ifølge Computerworld er strategien å legge seg helt inntil Apple-butikkene – gjerne i samme kvartal eller til og med rett over gata.

Hensikten er å få kunder som kanskje ellers ville ha kjøpt seg en iPad, en iPhone eller en Mac til å velge nettbrett, mobil eller datamaskin med Windows på i stedet.

Det mest interessante med denne utviklingen er kanskje likevel at i en verden der mer og mer kjøpes på nett, satser verdens to store IT-giganter stadig sterkere på fysiske butikker.

Stikkord: butikker, Microsoft, surface