Mange mener at Microsoft har vært på defensiven de siste årene.
På offensiven igjen
Men i året som kommer skal absolutt ingen kunne si det, om Microsoft får det som de vil.
For det skorter i hvert fall ikke på vilje og innsats i Microsofts hovedkvarter i Redmond utenfor Seattle på USAs nordlige vestkyst.
Der i gården har nemlig de kloke hodene klekket ut en plan som skal få folk til å velge Microsoft framfor Apple. Eller rettere sagt Surface framfor iPad.
Annonse
Seks nye butikker
På Microsofts Technet-blogg kan Jonathan Adashek fortelle at hele seks nye butikker på vei i USA: I San Antonio (Texas), Miami (Florida), Beachwood (Ohio), San Francisco (California), Salt Lake City (Utah) og St.Louis (Missouri).
Disse kommer i tillegg til de 51 buitikkene Microsoft åpnet i 2012. Men flere av disse var midlertidige utsalg, så når de nye kommer i 2013 vil Microsoft sitte igjen med til sammen 37 amerikanske utsalgssteder.
Mye å ta igjen
Det må likevel sies de nok har et stykke igjen før de kan måle seg med hovedkonkurrentens dedikerte forhandlernett.
For til sammenligning har Apple nå 395 egne butikker i 14 land, i tillegg til autoriserte, uavhengige butikker som primært selger Apple-produkter i nær sagt samtlige større byer i hele verden.
Mest Windows
I tillegg kommer naturligvis en rekke «vanlige» elektronikkbutikker som selger Apple, men disse selger som regel også Windows-varer.
Og teller du alle elektronikkbutikker i verden, er det liten tvil om at både volum og utvalg av Windows-relaterte produkter er langt større enn tilsvarende fra Apple.
Også i Europa
Om vi kommer til å se noen Microsoft-butikker i Norge, skal være usagt.
Men Financial Times (krever abonnement) kunne allerede i slutten av november rapportere at det finnes planer om å etablere utsalg også i Europa.
Kloss opptil Apple Store
Ifølge Computerworld er strategien å legge seg helt inntil Apple-butikkene – gjerne i samme kvartal eller til og med rett over gata.
Hensikten er å få kunder som kanskje ellers ville ha kjøpt seg en iPad, en iPhone eller en Mac til å velge nettbrett, mobil eller datamaskin med Windows på i stedet.
Det mest interessante med denne utviklingen er kanskje likevel at i en verden der mer og mer kjøpes på nett, satser verdens to store IT-giganter stadig sterkere på fysiske butikker.
Annonse