Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Det er vanskelig å sitte igjen med følelsen at Microsoft tar Surface seriøst, og enda viktigere, er stolte av produktet med en så lav tilgjengelighet.

Derfor kan de ikke lykkes med Windows 8

Kommentar: Ikke bedre på noen måter.

Hva skal til for at tekno-kunder å forlate to godt etablerte plattformer til fordel for et utestet og helt nytt et?

Ingen «wow»-faktor

Svaret er selvsagt banalt enkelt: det nye må være mye, mye bedre. Og ingen kan, med hånden på hjertet, mene at Windows Phone 8 og Windows 8 gjør ting mye bedre enn sine to konkurrenter på mobil og nettbrett – en objektiv sannhet om noe noengang har vært det.

Hver gang man leser noe fra Windows-fans hører man ikke mer enn at de liker det de ser, men det er som regel ubegrunnet. De klarer heller ikke å ta innover seg at 99.99 prosent bare vil ha jobben gjort eller innholdet konsumert. Det er de samme folkene som ofte ender med å sende spydigheter i retning konkurrentene. Som om det er et argument.

Lever på bedriftskundene… enn så lenge

Microsoft vil trolig kunne leve lenge fortsatt på Office, Server-miljøer og Windows-lisenser, men til slutt vil det bli en slutt på dette også. PC-salget er som kjent på et bunnivå, og Linux er stadig en trussel i bedriftsmarkedet som leverandør av serverløsninger. Det er i sistnevnte bransjesegment Microsoft fortsatt henter godt over brorparten av pengene sine fra.

Hva skjer når folk på jobben ikke lenger vil leve i et Microsoft-miljø? Jo, det ender med at mobilen de bruker til daglig også blir jobbmobil – til slutt er hele servermiljøet endret for at medarbeidere og IT-supporten og skal kunne sove godt om natta med én harmonisert plattform.

Dette må til

Grunnene blir ikke støttet av fakta med rot i virkeligheten noe annet enn hva som virker som «fanboyisme»: «Microsoft er underdog, og de fortjener støtten min.» Vel, det endrer ikke den tøffe virkeligheten Microsoft nå står midt oppe i. Det hjelper ikke å si at man hater Android og iOS. Som Microsoft må de se hvor dette bærer hen om Microsoft ikke klarer å finne ut av helt fundamentale ting.

En Microsoft-fan kan ikke påstå følgende:

1. At WP 8 og Windows 8 leverer en mye bedre opplevelse på mobiler og nettbrett enn iOS og Android.

2. At potensielle kunder kaster seg over de to nye produktene.

3. At app-utvalg ikke er viktig, og at WP 8 og Windows 8 leverer like mange gode apps i samme tempo som markedslederne.

4. At Modern UI (tidligere Metro) er en suksess og svært enkelt for nye brukere å lære seg.

Ingen ha noe fra Microsoft

Misforstå ikke: vi vil ha tre sterke konkurrenter i nettbrett og mobil-segmentet like mye som Microsoft-fansen, men slik situasjonen er nå en gang slik at de ikke i nærheten av å kunne tukte de to store på noen av de viktigste områdene være seg innhold (apps, underholdning), brukervennlighet eller maskinvare og design som banker Google, Samsung og Apple så til de grader at kundene bare ha Samsung, LGs eller HTCs nye håndholdte med Windows Phone 8.

Microsoft har alltid måttet ha noen forsøk på seg for å vinne forbrukerne, om ikke hjertene, så i hvert fall lommeboka siden de allerede har investert i en Windows-PC (dette er snart ikke lenger en bærebjelke). Det ser ut til at den viktigste krigen de har kjempet også blir den helt klart tøffeste – det sier endel etter Vista-fiaskoen og Windows Mobile.

Dette er mye viktigere, og enda farligere om de ikke skulle klare å karre til seg de nødvendige markedsandelene.

Windows 8 Mega Service Pack 1

Vi vet at Microsoft for lengst har startet jobben med å rette opp det som er feil i Windows 8, og de skal være veldig glade for at de fortsatt har tilnærmet monopol på stasjonær-markedet for igjen å kunne love at denne gang, denne gang har vi klart det vi ikke klarte med første versjon av Windows 8.

Men tålmodigheten er nok i ferd med å renne ut for både forbrukere og de budsjettansvarlige for IT-systemene for de større bedriftene (se punkt 4. i listen over)

Klarer de ikke å trenge inn i de to store nye markedene kan de i beste fall ende opp som IBM, og i verste fall kun bli en Office-leverandør for kunder som trives godt i lommene til Apple og Google.

Stikkord: kommentar, Microsoft, windows