Windows 8 er i hovedsak et nettbrett-OS, men Microsoft tjener mest penger på bedrifter som enda ikke har adoptert nettbrett i særlig stor grad. Da er det Windows 8-bærbare og stasjonære de må overtale IT-sjefene å kjøpe.

Annonse


Kun 0.33 prosent har testet Windows 8

Windows 8 er ikke likt Vista rent teknisk (det fungerer jo fint), men faren for salgsflopp (og storkrise for Microsoft), er likevel til stede.

Få bryr seg

De fleste har funnet seg til rette i Windows 7, og har man en datamaskin er det vanskelig for oss å se poenget med å oppgradere, men om Microsoft har bestått testen får vi først vite når nettrettene har vært i handelen noen måneder.

Men likevel er det dyster lesning for selskapet at svært få gidder å teste operativsystemet før lanseringen 26. oktober.

Vista årsaken?

1.64 prosent valgte nemlig å installere Windows 7 én måned før det ble gjort tilgjengelig. Windows 8? Stusslige 0.33 prosent.

Annonse


Det er klart det kun er de mest ivrige som gidder å installere ikke-lanserte operativsystem, men igjen: Windows 7 var langt mer populært (en del av forklaringen er nok at alle ville unnslippe Windows Vista), og entusiastene kan på mange måter være en fin indikasjon for resten av markedet.

Trenden er likevel skummel: Windows 7 ser ut til å bli det neste XP – et OS som nekter å dø, i hvert fall på stasjonære maskiner.

Kilde:
Computerworld

Annonse