I dagens iTunes finnes det allerede et stort nettradiotilbud. Men Apples nye nettradio blir ifølge kildene noe helt annet.

Annonse


– Apple skroter TV – satser på radio i stedet

I går kom meldingen om at Apple neppe kommer til å videreføre sine planer om en egen TV «med alt».

Årsaken er vrangvilje fra TV-bransjen, som allerede lever for godt av sin nåværende distribusjonsmodell via tradisjonelle TV-stasjoner og betal-TV-kanaler.

Nettradio istedet
Ifølge Wall Street Journal (for å lese hele artikkelen må du ha abonnement) blir plasteret på såret en egen nettradio som skal konkurrere med Pandora (ikke tilgjengelig i Norge) og Last.fm.

Begge gir deg skreddersydde, personlige spillelister og er dermed en slags mellomting mellom Spotify/Wimp og ordinær, passiv nettradio.

Annonse


Tett kontakt
Ifølge The Atlantic Wire er det to ting som kommer til å skille Apples nettradio fra de to vi nevner over.

Det ene er at Apple allerede har tett kontakt med platebransjen gjennom iTunes. Faktisk kan de sies å være en slags hoved-distributør av nedlastet musikk. Dermed får de tilgang til et langt større antall artister og sanger enn konkurrentene.

Sømløst mot «i»-produkter
Det andre er integrasjon med Apples egne, bærbare produkter.

Med en iPhone, iPod, Mac eller iPad får du tilgang til en stadig strøm av musikk etter dine egne spesifikasjoner.

Stenger alle andre ute
Ifølge Wall Street Journal-artikkelen vil det ikke være mulig å bruke nettradioen verken med Android eller Windows Mobile.

Dermed ser vi nok en gang at Apple stenger brukerne sine inne i sitt eget univers, og stenger alle andre ute.

Annonse