Til venstres PUREs løsning på bil-problemet: DAB-radio med sugekopp og FM-overføring. Til høyre den nye Move 2500, som minner stygt om en iPod Classic.

Annonse


Nå begynner det (nesten) å bli bærbart

BERLIN (ITavisen): Teknologijournalister som undertegnede og noen til har ledd godt av DAB opp gjennom årene.

Utskjelt og uthengt
Det (ikke helt) nye, digitale radiosystemet har blitt utskjelt fra flere hold i inn- og utland, men 4. februar i fjor ble det altså bestemt fra regjeringens side at det det er dette norske radiolyttere skal leve med i årene som kommer.

FM blir ubønnhørlig slukket senest i 2019 (og allerede i 2017 dersom tilstrekkelig mange har skaffet seg radio). Da må alle som ikke nøyer seg med nettradio der de har WiFi og stabil 3G/4G anskaffe seg en DAB-radio.

Ikke vært å se
Siden prøvesendingene med DAB i Norge ble startet opp i 1994 har det så langt vært et relativt lite antall modeller å oppdrive. Og de siste årene har DAB-radio vært så godt som fraværende her på IFA-messen.

Annonse


Men nå ser det ut til å løsne noe, kanskje fordi DAB og etterfølgeren DAB+ (som vi nok får etterhvert i Norge også) er i ferd med å bygges ut ut i stor skala her i Tyskland.

Ikke virkelig bærbart
Britiske Pure, norske Pinell og amerikanske Tivoli er blant de som viser DAB-modeller (ofte kombinert med nettradio) her nede, men vi har så langt ikke sett noe som er virkelig bærbart.

Og da mener vi brikker som er implementert i smartmobiler, knøttsmå mediespillere etc. Her er det fortsatt FM som gjelder, kanskje på grunn av strømforbruk og fysisk størrelse på DAB-brikkene.

Stort nok marked
Men fra NRK-hold får vi opplyst at dette nå er i ferd med å endre seg, rett og slett på grunn av at markedet nå begynner å bli stort nok til at asiatiske produsenter finner det regningssvarende å levere tidsmessige produkter.

I mellomtiden må vi nok enda en stund leve med ad hoc-løsninger og nokså klumpete lommeradioer.

Ulekker løsning
Pure kan for for eksempel levere en FM-senderløsning med DAB-radio ulekkert festet med sugekopp til dashbordet.

Samtidig lanserer de en serie med lommeradioer som er omtrent på størrelse med en iPod Classic.

Vi snakker med andre ord foreløpig ikke om produkter det er fristende å kjøpe. For hvem gidder å dra rundt på en 105 grams dings i lomma i tillegg til en voksen smarttelefon bare for å høre Dagsnytt?

Annonse