microsofttablet0190

Annonse


Microsoft har endelig skjønt det

I januar 2010 viste Steve Jobs frem sitt nettbrett, og PC-bransjen ble aldri den samme igjen. To år senere gjorde Steve Ballmer det samme, men likevel ikke. Forvirret? Vi også.

Nå er vi fryktelig spente på Microsofts Surface-planer de kommende årene.

Skal man gjøre noe gjør man det best selv

Jeg sitter med mange spørsmål etter Microsofts pressekonferanse klokka ett i natt norsk tid, men først la meg gratulere Microsoft for endelig å ha skjønt det: maskinvare og programvare i harmoni skaper sammen de aller beste produktene, og sånt kan ikke outsources til andre.

Surface får meg ikke til å stille mange spørsmål fordi produktet ser dårlig ut, Surface får meg til å stille mange spørsmål fordi nettbrettet ser rett og slett veldig bra ut.

Annonse


Så la oss begynne med Microsofts partnere. Selskapet har alltid hatt en forkjærlig for diplomati og samarbeid, men Surface er ikke annet enn en stram finger i retning alle Windows 8-nettbrett-produsenter. Så bra ser den ut.

Les også: Her er Microsofts supernettbrett.

Endelig: design og byggkvalitet

Vi har ikke sett noen nettbrett som er i nærheten av Microsofts hva angår design, material-valg (magnesium, vinklet 20 graders-design og Gorilla Glass) og markedsføringsmuskler.

Det er slik premium-produkter anno 2012 skal lages. Alle andre: slutt med plasten (seriøst: slutt), det er like viktig at produktets design og materialvalg gir forbrukerne en positiv følelse, som OSet er i bruk. Vi er lei av hundre like plast-produkter. Joda, vi skal ha billige produkter også, men PC-markedet (uavhengig av formfaktor) skriker etter differensiering nesten like mye som 99 prosent av alle Android-mobiler.

Det får en til å stille spørsmål som: er dette kun et produkt som skal vise de andre hvordan ting skal gjøres, eller kommer Surface 2 om ikke så veldig lenge? Skal Microsoft nå også starte å lage egne Windows Phone-mobiler, og hva er begrunnelsen for å ikke gjøre det? Vi fikk plutselig veldig lyst på en Windows Surface-mobil.

Og ikke minst: hvorfor lanserte ikke Microsoft Surface-nettbrettet for flere år siden?

Klokka ett i natt viste Microsofts toppsjef Steve Ballmer frem selskapets første Windows 8-nettbrett.

Hvorfor har selskapet kasta bort tid Surface-bordet de siste årene, og ikke lansert nettbrett og mobiler? Det virker bare så rart å lansere et mobil-OS i et like viktig, om ikke viktigere marked, for så å satse på at partnerne gjør det riktig, for så to år senere lansere et eget nettbrett.

Annet kan ikke leses ut av dette enn at Microsoft ikke stoler på sine maskinvare-partnere og bestemte seg for å gjøre det selv. For all del: vi er glade for det, men vi blir fortsatt sittende og gruble.

Priser seg inn i knalltøff konkurranse

Også var det dette med fokus. Hvorfor kommer nettbrettet i to utgaver? Vi skjønner at mange vil kjøre i et x86-miljø for kompabiitet, men med dette kommer det også mange viktige spørsmål. Blir batterilevetiden dårligere på Intel-brettene? Vi vet de blir feitere.

Hva med virus og drittvare-problematikken? Og ikke minst: hvordan i huleste skal dette markedsføres til forbrukerne? RT (kan noen begripe et slikt merkenavn?) er et elendig merkenavn, spesielt fordi det er myntet på konsumere. Forhåpentligvis kommer aldri forbrukerne til å se at de har kjøpt noe som heter Windows RT.

Kommer virkelig proff-brukere til å bruke like mye på en Surface x86-modellen, som en Ultrabook? Ja, for det er i dette prissegmentet Surface x86 skal konkurrere. Dette avslørte Ballmer i går.

Windows 8 er uansett en så stor snu-operasjon at svarene får vi ikke før om mange år – det gjelder alle formfaktorer.

Visste du at Windows 8 Metro skifter til samme farge som tastaturet? Herlig.

Typisk Microsoft

Microsoft kan ende opp med å ikke klare å markedsføre RT-modellen til forbrukerne, og ikke minst overbevise dem (de er tross alt for sent ute – igjen). Hva angår x86-modellen konkurrerer de plutselig med mange hundre Ultrabooks. Det blir svært vanskelig å overbevise IT-sjefen om at man er nødt til å ha berøring for få utført jobben, eller overbevise seg selv om at man er nødt til å ha et nettbrett i tillegg til den nyinnkjøpte Ultrabooken. Hadde Surface kommet før Intels storsatsing på slanke bærbare hadde spørsmålene vært annerledes.

Det som er humoren i dette er at det er så klassisk Microsoft. Det er ingen myte at selskapet trenger å gå stien et par ganger for å komme helt i mål, men til slutt så kommer de som regel først. Med Surface ser det ut til at de gjort alt riktig, men det er vanskelig å skjønne hvorfor de enda ikke har lært og lese kartet først.

Les også: Slik er Surface-tastaturene.

Annonse