Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Intel skal kartlegge dine TV-vaner. (Ill.: Intel)

Dette er virkelig TV-overvåking

Intel vil fotfølge deg i godstolen.

Synes du det holder at TV er enveis, og at de som snakker på skjermen ikke vet at det er du som akkurat nå ser på dem?

Da bør du ruste deg for det IT-giganten Intel mener vil bli den nye TV-revolusjonen.

Jobbet i hemmelighet
Selskapet har ifølge nyhetsbryået Reuters lenge jobbet i all hemmelighet med å utvikle et system som ligner det Google og andre bruker i nettverdenen – altså at annonser som gjelder ditt interesseområde og brukermønster forfølger deg uansett hvor du måtte være på nettet.

I likhet med annonsesystemene på nettet vet ikke TV-systemet nøyaktig hvem du er. Men det vet hvilket apparat du bruker og hva du bruker det til.

Bil hele veien
Annonsene vil så rette seg etter dette.

For eksempel kan man tenke seg at du ser bilprogrammet «Top Gear» hver bidige gang det sendes – og kanskje til og med i optak via din PVR også.

Du ser naturligvis på mye annet i tillegg. Men Top Gear-interessen din er et klart signal om at uansett hva du ellers måtte seg på, så vil du primært være opptatt av bil.

Dermed vil bilannonsene følge deg uansett om du ser på nyheter, fotballkamp eller en spillefilm.

TV-bransjen stritter i mot
Intel har likevel en lang kamp for a seg for å få TV-selskapene og kabelselskapene med på notene.

TV-selskapene lever som kjent av «brede» annonser der du kan risikere å få vite om et tilbud på oppvaskmaskin hos Elkjøp når du i virkeligheten har sett deg ut en ny 60-tommers TV.

Og kabelselskapene lever i stadig større grad av at folk velger bort reklame, og i stedet betaler for serie- og filmkanaler der man ikke ønsker å bli avbrutt av kommersielle budskap.

Frivillig reklame
Intel tenker på sin side at folk ønsker å få vite om tilbud som er relevante for dem, samtidig som de ønsker de tilbudene de uansett ikke ville ha sagt ja til dit pepper’n gror.

Ifølge Intel er det også mulig å tenke seg at folk bestiller reklame helt frivillig, for eksempel når de er i markedet for en bil og ikke helt vet om de vil ha Mazda, VW eller Toyota.

Stikkord: intel, reklame, tv