Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Bach i 2006, samme år Microsoft lanserte sine første MP3-spillere. (Ill.: Gamerscore Blog/Wikipedia)

– Zune var en tabbe

– Platebransjen avhengige av Apple-dopet.

Microsoft entret MP3-spillermarkedet (eller skal vi kalle det iPod-markedet?), først i 2006 – da var det allerede for sent.

Kom alt for sent i gang

Det avslører tidligere Zune-sjef Robbie Bach (med blant annet ansvaret for Xbox, Xbox 360, Zune og Windows Games – han sluttet i Microsoft i 2010), som erkjenner hadde gjort mye annerledes om selskapet kunne prøvd på nytt.

Blant annet ville Bach droppet maskinvaren, som han innrømmer han så var på vei ut allerede da – dette har også Apple fått merke de siste årene i og med at fler og fler bruker mobilen som musikkspiller. Det blir nemlig solgt færre og færre iPods.

– Ikke modige nok

«Vi var ikke modige nok», erkjenner Bach i intervjuet, i forhold til ta markedsandeler og kapre Apple-kundene. De samme kundene som for lengst hadde investert i Apples økosystem.

Bach legger ikke all skyld på Microsoft, men også plateselskapene som han mener var helt avhengig av Apple. «Platebransjen skjønte bare ikke greia. De var avhengig av dopet Apple leverte.»

Uklar markedsføring

Likevel erkjenner han at markedsføringen av Zune var alt annet enn tydelig, noe som medførte at potensielle kunder ikke fikk med seg hva som skilte Zune fra konkurrentene.

Zune-tjenestene og merkevaren lever i dag videre på Windows Phone og Xbox 360.

ITavisen.no testet første og tredje generasjons Zune-spillere, og selv om de var helt kurante, var de ikke bedre enn Apple iPod. Det var derfor et vanskelig utgangspunkt med Apples allerede godt etablerte markedsposisjon.

Kilde:
GeekWire

Stikkord: Microsoft, zune