Hopp til navigasjon Hopp til innhold
IFA-sjefen Christian Göke samen med den navnløse frøken IFA under pressetreffet i Dubrovnik. (Ill.: Tore Neset)

IT større enn TV

Og Norge er størst på nett.

DUBROVNIK (ITAvisen): IFA (Internationale Funkausstellung) arrangeres hver høst i Berlin, og er Europas største messe for forbrukerelektronikk.

Årlig jippo
Hvert år arrangeres det også et forhåndsseminar for journalister. I år går seminaret av stabelen her i vakre Dubrovnik ved Kraotias Adriaterhavkyst.

Dette er først og fremst et forum der teknologijournalister fra alle kanter av verden får anledning til å møte hverandre. Og ikke minst en mulighet for en turistdestinasjon i Europa til å markere seg internasjonalt.

Tallenes tale
Men det er også en anledning for elektronikkbransjen til å legge fram tall. Tall som kanskje var litt mindre tørre enn tidligere år.

For i Europa utgjør interessant nok IT-produkter 34 prosent av markedet for elektronikksalg til privatpersoner, ifølge markedsinstituttet GfK.

Mer digital moro
Det gjør nettbrett, bærbare PC-er og smarttelefoner som gruppe større enn tradisjonell forbrukerelektronikk som TV-er og lydanlegg til sammen.

Sistnevnte gruppe ligger nå på 21 prosent, mot 24 prosent i fjor. Det betyr at markedet har forskjøvet seg i retning av nettbasert, digital moro.

Endelig virker det!
Ifølge GfKs direktør Jürgen Boyny har folk har blitt langt mer villige til å akseptere ny teknologi i hjemmet, rett og slett fordi det nå fungerer.

Du trenger med andre ord ikke lenger ingeniørutdannelse for å komme til ”biffen”.

Nett alt sammen
Samtidig har digitalteknologi og nett har smeltet sammen med tradisjonelle produkter som TV og foto. Du tar bilder med mobiltelefonen, styrer TV-en via nettbrettet og går på nett via TV-en.

Boyny kunne også legge fram statistikk som viser at den tradisjonelle butikken på ingen måte taper terreng i forhold til nettbutikken.

Bare 15 prosent nettsalg
Nettsalget av elektronikk utgjør fortsatt bare 15 prosent av salget. Resten går faktisk over disk.

Dette gjelder imidlertid Europa som helhet, der tilgangen til nett er variabel fra land til land.

Norge på Europa-toppen
Andelen nettsalg er trolig langt høyere i Norge. Ifølge de ferske tallene fra GfK ligger Norge på topp i Europa når det gjelder nett i private hjem, med 94 prosent av befolkningen som har tilgang.

Nummer to er Sverige med 92 prosent. På tredjeplassen ligger Nederland med 88 prosent, mens danskene har fjerneplassen med 86 prosent.

Stikkord: ifa, ifa 2011