Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Kaz Hirai skal redde Sony. (Ill.: Trond Bie/ITavisen.no)

Nå skal Sony kutte heftig

Ny strategi offisielt annonsert.

Som forventet kunngjorde Sony i dag hvordan selskapet skal reddes.

Fullt fokus
Den offisielle annonseringen stemmer stort sett med ryktene og forventningene: «One Sony» er det nye brandet som skal samle og strømlinjeforme produktlinjene. Dessverre koster reorganiseringen, og Sony bekrefter at hele 10.000 jobber skal kuttes i tiden fremover.

Som ventet skal Sony fokusere på tre kjerneområder fremover: Bilde (utvikling av sensorer, linser og prosesseringsteknologier både for forbrukere og profesjonelle markeder), spill (videre utvikling av PlayStation-plattformen) og mobil (integrere utvikling, design og salg av smarttelefoner, nettbrett og VAIO-plattformen).

Dropper ikke TVer
I tillegg skal TV-delen av Sony reddes, det er kanskje den avdelingen som har slitt mest i det siste, og nå skal antallet modeller reduseres (med 40%), kvaliteten på lyd og bilde forbedres, det blir mer samarbeid mellom avdelingene (for eksempel for å integrere TV-teknologier i mobilprodukter).

Ser fremover
Samtidig skal Sony jobbe videre med å utvikle fremtidsteknologier som OLED, Crystal LED og 4K.

Mye av dette er dramatisk, først og fremst når det gjelder jobber som forsvinner, men vi får bare håpe at den gamle giganten klarer å få snudd økonomien.

Kilde:
Sony

Stikkord: foto, playstation, sony, tv