Apple vil til slutt bare sitte igjen med sine mest fanatiske tilhengere, hevder Alice Rawsthorn (ikke iJustine, som er avbildet her) i The New York Times.

Annonse


– Miljøprodukt vil ødelegge Apple

Apple seirer på alle fronter, for å låne et uttrykk de tyske okkupantene i Norge 1940-45 brukte om seg selv.

Gradvis tilbakegang
Det vil de ikke gjøre evig, skal vi tro kommentatoren Alice Rawsthorn i den amerikanske storavisen The New York Times.

I kommentaren How the Love Affair With Apple Might End (Hvordan kjærlighetsforholdet til Apple kan ende) skisserer hun en fremtid der Apple gradvis vil oppleve tilbakegang, får så å få det endelige nådestøtet av en konkurrent som tenker miljø og etikk framfor profitt og ytre design.

– Vil lide samme skjebne som Braun
Rawsthorn sammenligner Apples historie med det tyske selskapet Braun, som feiret triumfer med barbermaskiner og lydutstyr og på 1960 og 1970-tallet.

Annonse


Braun var langt fremme både det når det gjaldt design og teknologi, og ble i samme grad som sine europeiske og amerikanske kolleger innen innhentet av japanske produsenter som kunne lage de samme tingene langt billigere.

Selskapet ble likevel langsomt irrelevant, før de til slutt bare sto igjen med barbermaskinene og Bang & Olufsen overta tronen som designlydsjef.

Problemet er at det som er tøft og nyskapende design akkurat nå ikke varer så veldig lenge. Og at det er uhyre vanskelig å tolke hva markedet egentlig ønsker seg rent utseendemessig. Steve Jobs var veldig flink til dette. Men han lever som kjent ikke lenger.

Bare fanboys igjen
Rawsthorn ser for seg en slik gradvis utfasing av Apple. Stadig flere vil lære seg å lage produkter med samme brukervennlighet som «i»-produktene, med et tiltalende og vel så sexy design og en langt hyggeligere pris.

Da står Apple bare igjen med sine fanboys, de som følger Apple i tykt og tynt og kjøper produktene deres for enhver pris. De er fanatiske, men få…

Etikk, pris, kvalitet og miljø
Til slutt kommer nådestøtet. Et annet selskap klarer å levere produkter som både ivaretar miljøet, hensynet til arbeiderne i fabrikkene og forbrukernes behov. Et slags elektronikk- og IT-verdenens «good guys» inntar den rollen Google hadde for ti år siden.

Dette er folk vi liker, og siden prisen er hyggelig og produktene gode velger vi dem i stedet for Apple.

Større forventninger
Rawsthorn iler til med å påpeke at Apple verken er bedre eller verre enn andre selskaper når det gjelder miljø og etikk, men at de fleste forventer mer av en markedsleder enn av konkurrentene deres.

Dermed skal det ikke så mye til før Apple blir fratatt tronen, mener hun.

(For ordens skyld: Artikkelen er første gang publisert 1. april på New York Times nettsider. Men den står også i papirutgaven av The International Herald Tribune, datert 2. april. Dermed føler vi oss trygge på at ikke er aprilsnarr…)

Annonse