Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Damen på reklameskjermen gjør seg klar til å kysse deg... (Ill.: diginfo.tv)

Se – hun kysser!

Slik har du aldri sett en annonse før.

Verden er full av pene damer opphengt på vegg.

Kysser og rødmer
Men de har alle det til felles at de står dørgende stille, frosset i en eller annen positur som skal selge klær, ferier eller andre produkter.

Hva om dama på bildet svarte? Lagde trutmunn om du nærmet deg? Rødmet blygt om du ble litt overivrig i tilnærmelsene?

Gjøres med ultralyd
Det er nå mulig. Forskere ved Keio-universitetet i Japan har utviklet en helt nye form for interaktiv reklame der plakatene reagerer på omgivelsene.

– Systemet er svært enkelt. Det består av en ultralydsensor som registrerer hvor langt unna hodet ditt er. Når du nærmer deg sensoren, endres bildet. Når du kommer nærmere, blir bildet til et kyssende ansikt. Og når du fjerner deg, rødmer det, forklarer Keidai Ogawa, som er en av forskerne bak prosjektet.

Så kommer lukt og smak
Så langt har Ogawa og hans team bare konsentrert seg om visuell interaktsjon. Men også lukt og smak kan komme inn i de interaktive annonsene på sikt.

– Vi kan også legge inn lukten av shampoo fra en persons hår, eller en legge en tynn film med sitronsmak på leppene, sier Ogawa.

Se selv
Her ser du hvordan det som kan bli fremtidens annonser fungerer:

Kilde:
Diginfo.tv

Stikkord: forskning, reklame