Michael Robertson hevder at Spotify er offer for platebransjens diktat, og dermed aldri vil tjene penger.

Annonse


– Spotify kan aldri bli lønnsom

Michael Robertson er en legende.

Samarbeidet med DVD-Jon
Han grunnla blant annet MP3.com, og har senere startet en rekke nye selskaper der han tenker nytt når det gjelder digital musikkformidling og -lagring.

I 2005 hyret han inn vår egen DVD-Jon (Jon Lech Johansen) til å bygge opp MP3Tunes.com.

Godt kvalifisert
Robertson kjenner musikkbransjen bedre enn de fleste, ikke minst gjennom en rekke ublide møter med den i retten. Møter som til slutt endte opp med at han selv kunne håve inn nærmere 600 millioner kroner.

Annonse


Han burde derfor være godt kvalifisert til å mene noe om Spotifys forretningsmodell. Og for den saks skyld Wimp, som ligner.

– Som en pølsebu
I en artikkelGigaom.com forklarer Robertson i detalj hvorfor platebransjens jerngrep på musikkstrømbransjen fører til at sistnevnte etter hans oppfatning aldri vil lønne seg.

Han sammenligner Spotify med ei pølsebu som bare har én pølseleverandør. Leverandørene dikterer prisene, og pølseselgeren må hele tiden velge mellom «pest og kolera» (å enten betale for mye, eller enda mer…).

Taushetsbelagt
Vilkårene som er avtalt mellom Spotify og de enkelte plateselskapene er ikke offentlige. Det vil de neppe bli heller, siden Spotify har avgitt taushetsløfte.

Men Robertsons gjetning burde som sagt være kvalifisert. Og han kan fortelle om et virvar av modeller som alle sammen ender med at det er plateselskapene som dikterer vilkårene.

Utgiver-virvar
I tillegg kommer utgiverne (publishers), som også skal ha sin del av kaka. Ofte er det nesten umulig å finne ut hvem disse er, og ikke sjelden er det flere forlag som har rettigheter på ulike låter på ett og samme album.

Fasiten er at plateselskapene får pengene, mens Spotify sitter igjen med trøbbelet. Hevder altså Robertson.

Se også: – Ikke helt krise

Annonse