DSC00598

Annonse


Ikke helt krise

Det kan se ut til at den negative trenden i musikksalget er i ferd med å snu, og forbrukerne er villige til å betale for musikken sin igjen.

Vinyl og digitalt salg vinner
Musikkindustrien hadde nemlig sitt beste år i fjor siden 2004. Riktignok faller salget fremdeles (spesielt når det gjelder fysiske medier), men faller mindre enn på åtte år. I 2011 falt salget av fysisk musikk med 8.7 prosent, sammenlignet med 13.8 prosent i 2010. Men samtidig – salget av vinyl vokste med vanvittige 28.8 prosent sammenlignet med året før, noe som bekrefter formatets stigende popularitet i disse dager.

Det digitale salget, som tross alt er mest relevant, vokste med 8 prosent i fjor.

Streaming stadig viktigere
Ikke nok med det – bransjen peker også på at abonnementsbaserte streamingtjenester tjente inn mye penger i 2011, noe som også har en innvirkning på resultatene, og beviser at streaming ikke nødvendigvis dreper industrien.

Annonse


Betyr dette at hysteriet rundt piratkopiering vil avta fremover? Tvilsomt, men det er hyggelig å se at situasjonen ikke er så kritisk som den har fremstått over de siste årene.

Kilde:
Time Business

Annonse