Hopp til navigasjon Hopp til innhold
DSC00598 (Ill.: Thomas Marynowski)

Ikke helt krise

Salget av digital musikk vokste i 2011, og vinyl tar helt av.

Det kan se ut til at den negative trenden i musikksalget er i ferd med å snu, og forbrukerne er villige til å betale for musikken sin igjen.

Vinyl og digitalt salg vinner
Musikkindustrien hadde nemlig sitt beste år i fjor siden 2004. Riktignok faller salget fremdeles (spesielt når det gjelder fysiske medier), men faller mindre enn på åtte år. I 2011 falt salget av fysisk musikk med 8.7 prosent, sammenlignet med 13.8 prosent i 2010. Men samtidig – salget av vinyl vokste med vanvittige 28.8 prosent sammenlignet med året før, noe som bekrefter formatets stigende popularitet i disse dager.

Det digitale salget, som tross alt er mest relevant, vokste med 8 prosent i fjor.

Streaming stadig viktigere
Ikke nok med det – bransjen peker også på at abonnementsbaserte streamingtjenester tjente inn mye penger i 2011, noe som også har en innvirkning på resultatene, og beviser at streaming ikke nødvendigvis dreper industrien.

Betyr dette at hysteriet rundt piratkopiering vil avta fremover? Tvilsomt, men det er hyggelig å se at situasjonen ikke er så kritisk som den har fremstått over de siste årene.

Kilde:
Time Business

Stikkord: fildeling, musikk