Denne piloten viser stolt fram sin iPad, som han bruker under både letting og landing. Hvorfor kan ikke vi passasjerer bruke den også?

Annonse


Hvorfor får han lov og ikke du?

Som kjent kan du verken bruke lesebrett, mediespiller, bærbar PC, iPad eller annen elektronikk når flyet letter eller lander. Dette kan det nå bli en endring på – i første omgang for lesebrettenes del.

Nye regler
I første omgang i USA, der det statlige kontrollorganet for flytrafikk FAA (Federal Aviation Adminitrationj) nå vurderer å lempe på forbudet.

Men som oftest følger Europa og dermed også Norge etter når amerikanske luftfartsmyndigheter endrer reglene.

Pilotene bruker iPad
Diskusjonen har i mange år gått høyt i USA om det skal være lov å for eksempel å bruke et Kindle-lesebrett den kjedelige timen det stort sett tar fra du setter deg i flyet til «fest setebeltet»-skiltet slukkes og du kan ta fram dingsene dine.

Annonse


Det toppet seg da det ble avslørt at pilotene bruker sine iPad-er om bord, også under letting og landing. Vel å merke uten Wifi/3G påslått.

Fortsatt nei til mobil
Ingen ser nemlig ut til å mene at mobiltelefoner med mottakeren påslått skal bli tillatt. I dag er dette som kjent forbudt under hele flyturen, visstnok med god grunn (selv om mange fagfolk mener at faren for ikke er godt nok dokumentert).

Det de fleste nå synes å være enige om i USA, er at «stråling» fra enheter uten påslått mottaks/sendefunksjon ikke påvirker instrumentene. Pilotenes iPad-bruker er jo et levende bevis på det.

Offentlig ansvar
Tidligere var det slik at FAA påla flyselskapene å bevise at bruk av elektroniske dingser i lette- og landeperioden var trygt.

Flyselskapene har ikke villet bruke penger på slike undersøkelser, og nå innser FAA endelig at dette må være et offentlig ansvar.

Bare lesebrett
Den foreløpige konklusjonen er at man kan åpne for Kindle og andre rene lesebrett, men foreløpig ikke for nettbrett som Galaxy Tab og iPad, smarttelefoner eller musikk/videospillere a la iPod.

Det er imidlertid ikke helt lett å forstå forskjellen på en Kindle og en iPad når det gjelder flysikkerheten.

Kilde:
Bits/The New York Times

Annonse