James Whittaker er teknologi-sjef hos Microsoft, har tidligere jobbet hos Google og er professor. Nå kritiserer han sin tidligere arbeidsgiver for å ha mistet fokus i kampen mot Facebook.

Annonse


– Derfor forlot jeg Google

James Whittaker startet i Microsoft og gikk senere til Google. Nå blogger han på Microsofts blogg-nettverk om hvorfor han sluttet hos søkegiganten og gikk tilbake til sin gamle arbeidsgiver.

– Fra innovasjon til reklame

Whittaker forteller om et selskap som startet som et et svært innovativt et: medarbeiderne fikk 20 prosent tid til å drive med egne prosjekter, de hadde en egen lab for innovasjon og de var stolte av produktene sine. Det var innovasjons-tenkingen som la grunnlaget for produkter som Chrome og tjenester som Gmail.

Men i de siste par årene forandret Google seg, mener Whittaker. Ikke det at annonse-inntekter ikke har vært det Google har tjent penger på, men Whittaker føler at dette tidligere kun var inntektsstrømmen, og at det i seg selv ikke definerte selskapets visjon.

– Blendet av Facebook

For etter at Larry Page gjorde det klart at Google må konkurrere mot Facebook, er det ikke lenger innovasjon som er hovedfokuset til søkegiganten ifølge den tidligere medarbeideren:

Annonse


«Under Eric Schmidt var annonsene alltid i bakgrunnen. Google ble drevet som en nyskapnings-fabrikk. De ansatte ble myndiggjort til å være gründere gjennom priser, bonuser og 20 prosent prosjekt-tid.

Vår annonseinntekter ga oss takhøyde til å tenke, innovere og skape. Fora som App Engine, Google Labs og åpen kildekode fungerte som grunnlag for våre oppfinnelser. At alt dette ble betalt for av en pengemaskin stappet full av reklame var ikke noe vi tenkte på.»

Taper markedsførings-gigantene til Facebook

Google har, som Whittaker påpeker, alltid prøvet og feilet, men funnet ut av sine feil fort og korrigert dem. Men nå mener den tidligere professoren at Google er så redd Facebook at de har mistet seg selv, og Google har grunn til å være nervøse for Facebook, for som han selv forklarer:

«Google kan fortsatt vise annonser til flere mennesker enn Facebook, men Facebook vet så mye mer om disse menneskene. Annonsører og utgivere elsker denne typen personopplysninger så mye at de er villige til å sette Facebook-varemerket før sine egne. Eksempel: facebook.com /Nike

Det at et selskap som Nike setter sitt eget merke etter Facebooks har ingen bedrift noensinne gjort for Google. Google tok det personlig.»

– Fokuserer ikke lenger på kvalitets-innhold

«Gamle Google tjente enorme summer på annonser fordi de hadde kvalitets-innhold. Det var som TV pleide å være: lag det beste programmet og du får de største annonse-inntektene.

Nye Google ser ut til å være mer fokusert på selve reklamen.»

Forlatt?

Google+ åpnet opp for alle opp 28. juni, altså rundt 8 måneder siden. De har 100 millioner brukerkontoer ifølge Wikipedia. Facebook startet opp i 2004 og har 845 millioner brukerkontoer.

Men selv om Google+ har fått mange nye brukerkontoer, brukes rett og slett ikke tjenesten, i hvert fall ikke om vi skal tro Todd Wassermans (Mashable) tall.

I følge hans beregninger bruker den gjennomstilige Google+-bruker kun 3.3 minutter i måneden på tjenesten. Det er ned fra 4.8 minutter i desember 2011. Og det har kun gått nedover: i november 2011 ble det brukt i gjennomsnitt 5.1 minutter.

Til sammenligning bruker den gjennomsnittlige Facebookeren hele 7.5 timer i måneden på tjenesten.

Kilde:
blogs.msdn.com
CNN/Mashable

Annonse