Jonathan Ive har designet iPod, iPhone og iPad, samt de fleste andre Apple-produkter de siste årene.

Annonse


– Dette gjør konkurrentene våre feil

Apples sjefsdesigner Jonathan Ive fikk svært mye makt av Steve Jobs før grunderens bortgang. Faktisk, ser han at et prosjekt er på vei feil sted har han fullmakt til å stoppe det.

Snakker svært sjelden

Men å få Ive i tale, eller noen fra Apple i det hele tatt til å si noe som helst, er svært vanskelig. Det er derfor litt av en sensasjon at han derfor tok seg tid til å svare på noen spørsmål fra «London Evening Standard».

Ive er opprinnelig fra London, men flyttet fra den britiske hovedstaden i 1992, fikk jobb hos Apple, og ble noen år senere oppdaget av Jobs rett før han hadde planer om å finne seg en annen jobb. Resten er historie.

Må tørre å feile

Men hva er hemmeligheten til Apples-design suksesser? I følge Ive er det vanskelig å forklare, men prosessen Apple har valgt er helt avgjørende. Det går på å prøve en haug prototyper til hver minste detalj er analysert og prøvd ut.

Annonse


«Vi sliter med de rette ordene for å beskrive designprosessen hos Apple, men det handler veldig mye om design og prototyping.

Når du skiller dem tror jeg det endelige resultatet lider. Om noe kommer til å bli bedre er det nytt, og hvis det er nytt står du overfor problemer og utfordringer du ikke har referanser til. For å løse og håndtere problemene kreves det et bemerkelsesverdig fokus. Det er en følelse av å være nysgjerrig og optimistisk, noe man ikke ser i kombinasjon veldig ofte.»

– Teit markedsføring ikke veien å gå

Apple snakker aldri om konkurrentene (rent bortsett fra når de til tider gjør narr av dem på produkt-events), men Ive har noen råd og forklarer hva som har gjort Apples produkter så gjeve å eie:

«De fleste av våre konkurrenter er interessert i gjøre noe annerledes eller se ut som de gjør noe nytt – jeg tror disse selskapene har helt feil mål. Et produkt er nødt til å være genuint bedre, noe som krever ordentlig disiplin. Det er det som driver oss.

En ektefølt, genuin appetitt om å gjøre noe som er bedre. Komiteer fungerer bare ikke. Det handler ikke om pris, en tidsplan eller bisarre markedsføringsmål – det er jo kun forretningsmål uten hensyn til menneskene som skal bruker produktet.»

Kunden vet «ingenting»

Det er tydelig at Ive og Jobs var veldig enige på mange viktige områder hva angår produktdesign og filosofien rundt.

Spesielt det at Jobs hatet fokus-grupper. Konkurrentene bruker disse flittig. Der prøver de å finne ut hva kundene ønsker seg fra et produkt. Det er definitivt ikke veien å gå ifølge Ive:

«Vi driver ikke med fokusgrupper – det er jo jobben til designeren. Det er urettferdig å spørre personer som ikke kjenner til morgendagens muligheter med kontekst i dagens design.»

Kilde:
London Evening Standard

Annonse