Mandag denne uken kunne ITavisen melde at Apple ikke lenger får lov å selge iPad i Kina.
Kun en navnekrangel
Grunnen har ingenting med design eller teknologi-patenter å gjøre, men den enkle grunn at det kinesiske selskapet Proview har (egentlig hadde) retten på iPad-merkevaren i landet.
I tillegg vil Proview også forsøke å få i stand et eksportforbud. Dette vil i så fall true salget i hele verden, siden iPad produseres i Kina.
Vil lage iMac-kopi
Alt sammen for å sikre seg en tidlig markedsposisjon i nettbrett-markedet med et kjent vestlig merkenavn?
Annonse
Nei, for å lage en slags kopi av den første iMacen, selve symbolet på Apples tilbakekomst i 1998…
– Human spirit
Previews iPad står for «Internet Personal Access Device», en produktbeskrivelse som tatt rett ut fra nettets spede begynnelse på 90-tallet, for ikke å snakke om den fengende PR-beskrivelsen:
«The iPad of development constructs on the dream of technology founded human spirit.»
Kjøpte merkenavnet, men nektes salg
Det interessante her er at Apple faktisk kjøpte retten til å bruke iPad-navnet i Kina av Proview i fjor, men nå mener det kinesiske selskapet at Apple ikke har betalt det de skylder og rett og slett har vært vanskelige å ha med å gjøre gjennom hele prosessen.
For å gjøre det enda mer finurlig tapte Apple retten til å bruke navnet – selv etter kjøpet av merkevaren. Kuriøst nok prøvde samme selskap å stoppe Apple fra å bruke iPod-merkevaren i 2003 fordi det lignet for mye på «iPad» som de allerede hadde merkevaren til.
Kilde:
Gizmodo
Annonse