Om du har vært på handletur de siste årene og ikke har befunnet deg på en annen planet, har du lagt merke til optiske koder som ser ut slik:
Må være aktiv
Det dreier seg altså om en såkalt QR-kode, som brukes av alle tenkelige selskaper for å selge deg alt fra sjokolade og brus til elektronikk og sportsutstyr. Gjerne forkledd som konkurranser og artige gratistilbud.
Men da må du altså aktivt holde opp telefonen foran merket for å få med deg koden.
Bare for bikkjer
Nå har selskapet Sonic Notify utviklet en teknologi som gir samme type markedsføring gjennom lydsignaler.
Annonse
I stedet for å lese av koden tar telefonen i mot lydsignaler. Disse ligger så høyt i frekvens at det menneskelige øre ikke kan oppfatte dem. (Kanskje får vi se at stadig flere hunder friker helt ut under lørdagshandelen med eieren?).
– Kjøp oss!
I nær framtid kan du med andre ord risikere å oppleve at potetgullposene fra Maarud eller Kims «roper» på deg (om de da ikke gjør det allerede – for ditt indre øre… ).
Det er ikke bare i butikken du risikerer å bli «ropt på». Sonic Notify er også inne både på sportsarenaer og i musikkbransjen.
Lada Gaga tidlig ute
En av de første som prøvde det ut, var Lady Gaga. I løpet av sin Monsters Ball-turné fra 2009 til 2011 lot hun lydanlegget sende ut Sonic Notify-signaler sammen med musikken. Publikum fikk dermed tilbud om å kjøpe online-musikk, klær og effekter rett på telefonene sine.
Du kan heldigvis slippe Sonic Notify om du vil. For å få tilbudene på telefonen din må du både installere Sonic Notify-appen og åpne den for innkommende budskap.
Annonse