Tilbud på chips i matbutikken? Forvent å få beskjed på telefonen - via lyd du ikke kan høre.

Annonse


Hører du potetgullet?

Om du har vært på handletur de siste årene og ikke har befunnet deg på en annen planet, har du lagt merke til optiske koder som ser ut slik:
Eksempel på QR-kode

Må være aktiv
Det dreier seg altså om en såkalt QR-kode, som brukes av alle tenkelige selskaper for å selge deg alt fra sjokolade og brus til elektronikk og sportsutstyr. Gjerne forkledd som konkurranser og artige gratistilbud.

Men da må du altså aktivt holde opp telefonen foran merket for å få med deg koden.

Bare for bikkjer
Nå har selskapet Sonic Notify utviklet en teknologi som gir samme type markedsføring gjennom lydsignaler.

Annonse


I stedet for å lese av koden tar telefonen i mot lydsignaler. Disse ligger så høyt i frekvens at det menneskelige øre ikke kan oppfatte dem. (Kanskje får vi se at stadig flere hunder friker helt ut under lørdagshandelen med eieren?).

– Kjøp oss!
I nær framtid kan du med andre ord risikere å oppleve at potetgullposene fra Maarud eller Kims «roper» på deg (om de da ikke gjør det allerede – for ditt indre øre… ).

Det er ikke bare i butikken du risikerer å bli «ropt på». Sonic Notify er også inne både på sportsarenaer og i musikkbransjen.

Lada Gaga tidlig ute
En av de første som prøvde det ut, var Lady Gaga. I løpet av sin Monsters Ball-turné fra 2009 til 2011 lot hun lydanlegget sende ut Sonic Notify-signaler sammen med musikken. Publikum fikk dermed tilbud om å kjøpe online-musikk, klær og effekter rett på telefonene sine.

Du kan heldigvis slippe Sonic Notify om du vil. For å få tilbudene på telefonen din må du både installere Sonic Notify-appen og åpne den for innkommende budskap.

Annonse