Salget av alektronikkprodukter går ned, både i verdi og volum. Tallene gjelder totalmarkedet i Norge, og ikke butikken som er vist her spesielt.

Annonse


Alt blir billigere

At prisene faller hele tiden på elektronikk- og IT-produkter er ingen nyhet. Dermed faller også verdien på produktene i rene penger.

Ned både i penger og antall
Men at volumet samtidig går ned, kan gi den delen av bransjen som selger til vanlige forbrukere noe grunn til bekymring.

Dette skjedde nemlig i fjor. Da sank salget med 5,4 prosent, målt i verdi ut til forbruker. Samtidig gikk for eksempel salget av TV-er målt i antall ned med 12,3 prosent i volum, mens antallet solgte mobiltelefoner sank med 10 prosent.

Billigere PC-er
PC-er holdt seg derimot stabilt, med 1 119 000 solgte bærbare og 348 000 stasjonære. Men en nedgang i omsetningen på 5,5 prosent forteller også her om raskt fallende priser.

Annonse


– Nedgangen er mindre enn ventet, sier administrerende direktør Synnøve Bjørke i Elektronikkbransjen.

Venter ny oppgang
Selv om hun nok mener at produktene nå er i billigste laget, har vanligste forbrukere grunn til å glede seg.

Verken Bjørke eller informasjonssjef Erik Andersen venter seg noen ytterligere nedgang i 2012. Snarere tror de at salget vil øke igjen, slik at vi igjen når et normaltall på 27-28 milliarder kroner i omsetning. Dette på tross av at vi må forvente ytterligere nedgang i prisene.

I dette tallet ligger alle typer elektronikkprodukter, fra kjøleskap og brødristere til PC-er og mobiltelefoner. Spillkonsoller og nettbrett er ikke tatt med.

Hvor mange nettbrett?
Når det gjelder nettbrettene, er det bare snakk om antagelser. Stikkordet er Apple, som ingen klarer å få vridd tall ut av.

Anslagene varierer vilt, mellom 300 000 og 600 000 solgte i fjor. Sannsynligheten taler for at 250 000 er det mest realistiske tallet.

Og selv om det heller ikke er mulig å få ut totaltallet, er det uten tvil iPad vi stort sett snakker om. Den eneste reelle konkurrenten til Apples brett er Samsungs Galaxy Tab, og her dreier det seg mest sannsynlig om noen titusener solgte.

Mest smarttelefon
Interessant nok er hele 65 prosent av det norske mobilmarkedet nå smarttelefoner. Mye tyder dermed på at de som «bare skal ha en mobil til å snakke i» er en utdøende gruppe.

På radiofronten har det vært en markant økning av digitalradio. Her snakker vi ikke bare om til dels utskjelte DAB, men også om nettradio og DAB+.

Overgang til DAB+
De relativt få som har vært tidlig ute og kjøpt rene DAB-radioer må snart belage seg på å skifte dem ut. For allerede i 2017 går NRK over til DAB+, som ikke kan høres med vanlig DAB-radio.

Ellers er DAB og DAB+ fortsatt så godt som fraværende i bil – stedet de aller fleste hører på radio. Bare 26 000 av de 135 000 digitalradioene som ble solgt i fjor var bilradioer. Og bare et fåtall bilmodeller leveres med DAB eller DAB+ som standard i stedet for eller i tillegg til FM-radio.

I Norge stenges det analoge FM-nettet senest i 2019, og allerede i 2017 dersom over halvparten av befolkningen har DAB-radio i 2015.

Du finner flere tall på Elektronikkbransjen.no

Annonse