Microsoft gjør alt de kan for å sverte Google i en ny markedsføringskampanje med fokus på personvern.
Frontalangrep mot Google
Personvern er et ømt tema for tiden med nye lover som gir myndigheter og interesseorganisasjoner større muligheter til å følge tett med på hva som skjer på nett og håndheve nye opphavsrettslover.
Det har heller ikke gått upåaktet hen at Google nå legger alle sin personvern-jus inn under en tekst, selv om selskapet bedyrer at de ikke har endret personvernpolitikken.
– Dere gjør det vanskeligere for brukerne
Uansett anklager Microsoft søkegiganten for å gjøre det vanskeligere å holde kontrollen på egen informasjon:
Annonse
«Måten de gjør det på gjør det vanskeligere for deg å beholde kontrollen over dine personlige data. Hvorfor er de så interessert i å gjøre dette, når de risikerer å få det tilbake rett i fleisen? En logisk grunn er: Hver enkelt bit med data de samler inn og kobler til deg gjør deg mer verdifull for en annonsør.»
Google slår tilbake
Nå har Google publisert et blogg-innlegg der de punktvis tilbakeviser alle påstandene fra Microsoft. Blant annet gjør søkegiganten det helt klart at de ikke leser folks e-post eller videreselger informasjon om sine brukere.
Google prøver også å oppklare usikkerheten rundt sammenkjøringen av alle personvernsforskriftene:
«Våre personvern-innstillinger er ikke endret. Punktum. Våre brukere kan: redigere og slette sin søkehistorikk, redigere og slette sin YouTube visningshistorikk og bruke mange av våre tjenester inn eller utlogget.
De kan også bruke Google Dashboard og våre annonse-innstillinger for å se hvilke data vi samler inn og styre måten den brukes på. De kan også dra nytte av våre data-frigjøringnsverktøy hvis de ønsker å fjerne informasjon fra våre tjenester.»
Kilde:
Google Public Policy Blog
Annonse