Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Artisten Peter Gabriel har tro på at vanlige folk vil betale for musikken de bruker i YouTube-videoer. (Ill.: Allan Warren/CC)

Vil ta betalt for YouTube-musikk

Selskaper satser på privatpersoner.

Liker du å legge ut en snutt på YouTube i ny og ne? Og tar du gjerne med en låt fra MP3-samlingen din som bakgrunnsmusikk?

Skal drive inn penger
Da er du i kundegruppa til selskapene Cuesongs og Ricall.

De satser nemlig på å drive inn penger på vegne av platebransjen når privatpersoner legger ut musikk på nettet, for eksempel via YouTube eller Facebook.

Dette gjelder altså småbedrifter, organisasjoner og privatpersoner som deg og meg, ikke store, kommersielle foretak. For dem er allerede et stort og komplisert regelverk på plass. Det samme er inndrivingsmekanismene via TONO (Norge) og andre.

Bryllup og skolevideo
Som typiske forretningsområder nevner selskapene bryllupsvideoer og videoer laget av skoleelever.

I tillegg vil de satse på mindre bedrifter som gjerne vil være lovlydige når de bruker musikk på nettet, for eksempel i annonser.

– Vil føles bedre
Tanken er at det vil føles bedre for privatpersoner og små bedrifter å betale et mindre beløp framfor å få advarsler eller bli tatt av nettet.

Systemet skal gjøres så enkelt som mulig, for eksempel ved betaling via en app.

Kjent artist står bak
Bak selskapet Cuesongs står den ikke ukjente artisten Peter Gabriel. Gabriel har tidligere vært sterkt kritisk til platebransjens håndtering av MP3-revolusjonen.

Som svar startet han allerede i 2004 nedlastingstjenesten OD2, sammen med det kollegaen og kameraten Brian Eno.

– Nytt marked
– Ved å introdusere lave priser og lett tilgang via nettet vil Cuesongs skape et nytt marked for musikk. Vi vil fylle et stort og udekket behov som kan bidra til å skape nye inntektskilder for artister, sier Peter Gabriel til BBC.

Stikkord: musikk, opphavsrett, youtube