Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Om det nå blir slutt på svindelen, skal være usagt. Men de store på nettet er i hvert fall enige om en felles standard. (Ill.: Ill. Per Ervland)

Sammen mot phishing

Både Google, Facebook, Microsoft og PayPal er med.

Google, Facebook, Microsoft, Yahoo, PayPal og flare av de andre som teller på nettet kunngjør i dag en felles standard når det gjelder å luke ut såkalt phishing.

«Alle» vet – mange lar seg lure
Phishing foregår ofte via en e-post som ser ut til å komme fra en bank, et kredittkortselskap eller et sosialt nettverk. Du blir bedt om å gå inn på et nettsted for å oppdatere eller re-bekrefte brukernavn og passord. Dermed får uvedkommende tilgang til kontoen din.

På tross av at de fleste vet om dette, er det ingen ting som tyder på at færre lar seg lure. Noen ganger er både e-posten og nettsiden du kommer til kliss lik «originalen», og de finurlige metodene som brukes for å lure deg blir stadig mer utspekulerte.

Vanskelig å skille
Samtidig sender fortsatt store selskaper ut påminnelser og oppdateringer pr. e-post. Og ikke sjelden blir du faktisk bedte om å bekrefte kontoen din pr. mail. Ett eksempel er Sony, som etter PSN-skandalen ironisk nok ba brukerne fornye passordet sitt via en e-post…

Dette har fått Google, Facebook, Microsoft, Yahoo, PayPal og de fleste andre av de som teller i den digitale verden til å bli enige om en felles standard kalt DMARC (Domain-based Message Authentication, Reporting, and Conformance).

Felles system
DMARC er et system for å verifisere at e-post virkelig kommer fra legitime selskaper og ikke fra phishere.

Flere opplysninger finner du på DMARC.org.

Se også digi.no.

Stikkord: phishing