Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Med denne uskyldige tegningen illustrerer Google den store endringen de gjør 1. mars. Ikke alle synes det er like uskyldig... (Ill.: Google)

1. mars blir alt annerledes

Google vil samle deg på ett brett.

Du bruker både Google+, Gmail, Picasa, Google Maps, Google Docs, iGoogle, Google Earth og Google Reader. Hva er da mer naturlig at Google behandler deg som én kunde?

Slik tenker i hvert fall Google selv.

Ser deg under ett
Fra 1. mars vil søkemotoren og etter hvert alt mulig-leverandøren på nettet legge om sin personvernpolitikk og kundebehandling, slik at du er én og samme person uansett hvor du befinner deg i nettets Google-univers.

Dette er delvis gjennomført i dag. Logger du deg for eksempel inn via fellesportalen iGoogle, får du automatisk tilgang til alle de andre Google-kontoene dine også.

Men du behandles fortsatt individuelt for hver tjeneste, avhengig av hvilken du er innom. Og vil du kombinere informasjon fra de ulike områdene, må du mer eller mindre mekke dette til selv.

Info fra ett sted dukker opp et annet sted
Google forklarer selv endringen slik i sin offisielle blogg:

Vår nye personvernpolitikk innebærer at vi kan kombinere informasjon du har levert ett sted tjeneste med informasjon du har lagt igjen et annet sted.

Dette gjelder selvsagt bare mens du er logget inn, og bare Google-steder.

– Flere fordeler enn ulemper
Google mener selv dette har flere fordeler enn ulemper. For eksempel kan det tenkes at du skal rekke et møte. Google fanger opp dette fra Google-kalenderen din, kombinerer det med vær- steds- og trafikkinformasjon fra andre Google-tjenester og gir deg et estimat på hvor forsinket du blir.

Med andre ord vil Google både vite hvem du er, hvor du skal, hva du skal og hvor stor sjanse det er for at du rekker det. For noen er dette skremmende, for de fleste er det nyttig – hevder Google.

Slik fungerer det
Her er en video som forklarer den enda mer pedagogisk:

Hard kritikk
Ikke alle er like begeistret for endringen, for å si det forsiktig. For eksempel bruker våre venner på teknologi-nettstedet Gizmodo denne tittelen på sin artikkel om emnet:

Google’s Broken Promise: The End of «Don’t Be Evil»

Så får vi se hva det norske Datatilsynet og andre personvernvaktbikkjer sier…

Les også digi.no.