Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Sonys musikkstrøm blir forhåpentligvis enklere å hanskes med når den kommer på iPad og iPhone. (Ill.: Sony)

Det nye Spotify?

Kommentar: Sony «bomber» TV-er, spillere og konsoller.

I går lanserte Sony sin musikktjeneste Music Unlimited i Norge.

Skiftet navn
Strømmetjenesten er en del av Sony Entertainment Network, som har levd et liv under det helt umulige navnet «Qriocity» siden 2010.

Først nå kommer musikktjenesten til Norge, i omdøpt og nyoppusset form.

«Bomber» utstyret sitt
Samtidig med Norges-lanseringen har Sony for alvor begynt å «bombe» utstyret de selger med musikken sin. Både PSP, PS3, Sony-telefoner og Bravia TV-er har den om bord. Det samme har enkelte Blu-ray-spillere, som for eksempel den kombinerte disk- og mediespilleren BDP-S185.

De har også klient for Android, men ikke iOS.

Du kan også spille av via nettleseren, og til og med synkronisere din eksisterende MP3-samling (piratkopier inkludert).

Snakker ikke med andre
Alt dette hadde vært vel og bra om musikken hadde vært sømløst integrert med all annen hjemmeunderholdning. Men verken integrasjon med eksisterende markedsledere innen musikkstrømming i hjemmet eller de store merkene utenfor Sony-universet er å se.

Det er her Spotify og Wimp har skjønt noe vesentlig. De gikk raskt i gang med å skaffe seg avtaler med musikkstrøm-gigantene Squeezebox og Sonos, og kom seg også inn på en rekke hjemmekinoreceivere og dokkingstasjoner.

Sony kan alltids håpe på det samme, selv om det ikke akkurat nå ikke ser ut til å være en del av deres strategi.

Apple er det nye Sony
Apple har i kraft av sin posisjon greid å få de fleste – også Sony – med på å integrere iTunes via Airplay.

For 25 år siden var Sony i omtrent samme posisjon som Apple er i dag. De var verken størst eller billigst, men hadde utvilsomt produktene som alle siklet på og alle ville etterligne. I dag er de redusert til et slags vedheng til Samsung, med en sikle-faktor som begynner å nærme seg LG.

Mangler sex
Med andre ord har Sony en formidabel oppgave for an seg. Utvalget i deres musikkbutikk er veldig bra, kanskje bedre enn både det du finner i Spotify og som kjøpe-musikk på iTunes. Dessuten er prisen for Premium-abonnement en tier lavere.

Men om det er nok til å erobre markedet, er det grunn til å tvile på. Tilgjengelighet og brukervennlighet er alfa og omega i dette markedet. Samt en dæsj sex, i overført betydning.

Akkurat der har Sony et stykke å gå ennå.

Tore Neset er redaktør for ITavisen.no.

Stikkord: kommentar, musikk, sony