Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Adeles album «21» var bestselgeren på begge sider av Atlanteren i 2011. De fleste ville ha albumet på CD. (Ill.: Christopher Macsurac/Creative Commons)

Musikksalget økte i 2011

Krisen i platebransjen avblåst?

Mens musikksalget i Europa m(i hver fall om vi skal tro ferske tall fra britiske BPI) fortsetter å gå nedover, ser det nå ut til at det er i ferd med å ta seg opp igjen i USA.

Opp 8,5 prosent
Ifølge Nielsen Soundscan økte salget totalt med 1,4 prosent i året som gikk. Det betyr 330 millioner solgte album mot 326 millioner i 2010.

Salg av enkeltlåter kommer i tillegg. Og det salget har økt betraktelig etter at det ble mulig å kjøpe musikken digitalt vi nett. Nærmere bestemt med 8,5 prosent fra 1,17 milliarder enheter til 1,27 milliarder.

Fortsatt CD som gjelder
Strømmingstjenester som Spotify (som kom til USA først i fjor) utgjør også en stadig større del av inntektene. Disse omfattes imidlertid ikke av Soundscans statistikk.

Albumsalget er likevel interessant når man skal studere hvordan folks vaner endrer seg. Eller rettere sagt ikke endrer seg.

Voldsom økning i vinyl
Hele 69 prosent av musikkjøperne foretrekker fremdeles CD. Det er med andre ord lite som tyder på at fysiske medier vil dø med det første.

Den gode, gamle LP-plate utgjør et kraftig økende nisjemarked. Her er en oversikt fra mai 2011 som viser den formidable økningen siden 1993:
music-sales-vinyl

Piratene lever
Det er samtidig lite som tyder på at ulovlig nedlasting er på retur, i hvert fall ikke i USA. I følge en undersøkelse som ble publisert i november i fjor laster hele 70 prosent av amerikanere mellom 18 og 29 år ned ulovlig. Og hos befolkningen som helhet er nesten halvparten – 46 prosent – pirater.

Dermed kan man konkludere med at folk benytter seg av både ulovlige og lovlige tilbud om hverandre. Og fortsatt vil de aller helst ha musikken i hylla.