Også Chrome blir å finne i Metro-drakt.

Annonse


– Fy skam deg, Chrome!

Samarbeidet mellom Googles nettleser Chrome og moderskipet Google halter noe for tiden.

Ville øke nedlastingene
Google har nemlig besluttet å redusere Chromes såkalte PageRank – algoritmen søkemotoren bruker for å sortere nettsider.

Årsaken er en kampanje som Chrome satte i gang for å øke antallet nedlastinger.

Kom høyest
Ironisk nok ble kampanjen sponset av Google – altså det samme selskapet som nå straffer Chrome for å ha vært for ivrig på avtrekkeren.

Annonse


Kampanjen og sponsoratet fungerte slik at Chrome kom høyest blant søkeresultatene når du søkte på browser eller Google Chrome.

Nå er page rank redusert fra 10 til 9.

– Må straffes hardere enn andre
Google forklarer selv hvorfor på nettstedet Searchengineland.com:

Vi har undersøkt saken og tar nå manuelle grep for å degradere www.google.com/chrome og senke nettstedets PageRank i en periode på minst 60 dager.

Vi bestreber oss på å følge Googles webmaster-retningslinjer konsekvent for å gi våre brukere best mulig søkeresultater.

Selv om Google ikke har autorisert denne kampanjen og vi ikke kan finne noen direkte brudd på våre retningslinjer, mener vi at Google skal holde høyere standard enn andre. Derfor har vi i dette tilfellet håndhevet reglene strengere enn vi ville gjort med andre nettsteder.

Digital selvpisking
Med andre ord er det ikke snakk om et automatisk svar eller en ubevisst feilslutning.

Nei, Google har rett og slett begått et aldri så lite tilfelle av digital selvpisking…

Se også digi.no.

Annonse