Det skal handle om nettbrett også neste år, og i enda større grad enn i år. Nettbrett-krigen har nettopp startet. Apple vant det første slaget, men Google og Microsoft har ikke råd til å tape. Det blir beintøft for alle og dermed bra for oss forbrukere.

Annonse


Slik tror vi 2012 blir

Windows 8, nettbrett, streaming. Tre viktige stikkord for 2012. Og konkurransen blir beinhard.

Berøringsåret

Å gjøre spådommer er ikke lett, i teknoverdenen kanskje vanskeligere enn de fleste andre bransjer. I 2011 har vi sett en enorm omveltning, for hvem hadde vel trodd for noen år tilbake at nettbrettet ville komme tilbake så til de grader og skape et helt nytt, potensielt gigantisk marked?

2011 er året da fler-berøring på større skjermflater virkelig ble allemannseie. Apple har fortsatt et solid grep om markedet, men Google vet det er viktig å være frempå og lanserte i år Android 4.0, OSet som er laget for nettbrett såvel som mobiler.

Google

2012 vil i så måte følge 2011. Det blir enda fler nettbrett og enda flere fetere smarttelefoner. Android vil muligens nå 5.0 i løpet av neste år og forhåpentligvis gjør Google 4.0-brukergrensesnittet mer polert i løpet av første halvdel.

Annonse


Vi vil nok også se nye flere nye friske satsinger nå som Google-grunderne er tilbake i sjefsstolen. Googles Flipboard-konkurrent Currents er et eksempel, mens TV-satsingen til Google er mer usikker, Google TV endte som kjent med fiasko.

Google TV-partner Logitech har mer eller mindre gitt opp og ITavisen.no ble ikke imponerte når vi testet første generasjon i 2010.

Det er tøft og endre på TV-markedet med sin innviklede rettighetssystem og de gamle vanene til de dominerende selskapene i bransjen. Dette er ikke akkurat folk som er så veldig interessert i å innovere, pengene kommer inn uansett, men vi merker oss stadig fler nett-tilbud, men det er en lang vei å gå, man kan ikke nappe ned TV-antenna riktig enda.

Det blir spennende å se om Google porter Chrome over til Android-plattformen neste år, noe annet mener vi hadde vært merkelig. Allerede er Chrome er svært populære nettleser med et godt rykte og dermed et bra merkenavn.

Det ville være naturlig for Google å implementere alt de vet om søk og annonser inn i Chrome til Android. Og ikke minst, Google kommer i 2012 med en skikkelig konkurrent til Apples Siri. Hva Microsoft kommer til å gjøre med det er usikkert, de ser ut til å ha nok med å være relevant i mobil og nettbrett-markedet, spesielt sistnevnte.

At Facebook er her for godt er det ikke tvil om, men hva skjer med Google+? Joda, vi tror ikke Google+ blir neste Google Wave, og altså legges ned, men at søkegigantens satsing på sosiale nettsamfunn nok vil måtte tåle å leve sammen med Facebook. De har sine styrker og svakheter begge to, men per nå er Google+ langt mer dominert av tekno-vitere enn Facebook som er allemannseie. Google+ er ikke hipt. Hva kan Google gjøre med det og gjør de noe med det? Det blir spennende å se.

Apple

Hva angår Apple er det mange rykter når det kommer til maskinvare (iPhone 5, iPad 3 i hovedsak), men lite om iOS. Det er ikke så rart, Apple jobber selvsagt kun med iOS internt, mens maskinvaren produseres hos tredjepart og dermed lekker det alt fra deler (på pøbber, i hovedsak) til kilder som ønsker å snakke.

Så hva skjer med iOS? Mange mener havet av ikoner er nødt til å vike for Android-modellen med langt større muligheter, som f.eks. støtte for widgets og hjem-skjermer med ulike bruksområder.

Vi tviler på at Apple kommer til å gjøre veldig store endringer i hvordan iOS brukes neste år, men om det kommer en iPhone med større skjerm (muligens 4″) tipper vi de har tenkt på måter å utnytte skjermflaten.

Vi tipper Apple lanserer iPhone 5 og iPad 3 neste år. Vi har mest tro på sistnevnte. Forhåpentligvis kommer også Siri (som fortsatt er i beta i ren Google-stil) på flere språk, inkludert norsk.

Microsoft

Gode, gamle Microsoft. De har ikke kommet kjapt nok på banen med hverken mobil eller nettbrett, men er det en ting selskapet har bevist er at de aldri gir opp. De har mye penger, masse kunnskap innad, men som muligens ikke har blitt brukt effektivt og tidlig nok, og de vet å bruke sine eksisterende marked de dominerer (bedriftsmarkedet) til å tre inn i nye.

Det er egentlig bare en ting som gjelder for Microsoft neste år: Windows 8. Vi tror også vi får høre noe om Windows Phone 8.

Windows 8 er den viktigste oppgraderingen av Microsofts kjernevirksomhet siden Windows 95 hva angår endringer og ikke minst måten man bruker OSet på, for endelig er Microsoft med på berørings-moroa. Det blir Windows App-butikk og jobben med å bringe Metro-grensesnittet til alle Microsofts produkter vil fortsette. Microsoft er også ille ut i nettleser-markedet med IE som taper for Chrome (noe også Firefox gjør).

Problemet er i hovedsak ikke at ingen bruker nettleseren, større er problemet at Bing aldri har tatt av. Det er grunnen til Google pumper penger inn i Firefox (til Chrome er stor nok til å overta), for at de som sverger til Mozillas nettleser skal bruke Googles søk.

Microsoft håper derfor at IE 10, som blir standardnettleser i Windows 8, kan gjøre noe med dette. Vi tror likevel Googles Chrome-nettleser vil fortsette å ta markedsandeler neste år og at de vil plassere IE og Firefox i skyggen. Det ser ikke positivt ut for Microsoft på nett-annonse-markedet.

Windows Phone 7 Mango (7.5) var en vellykket oppdatering av OSet, ikke at det hjalp noe på salget, men den leverte på en flott måte mange funksjoner vi savnet. 2012 blir året da Microsoft sammen med Nokia håper å ta markedsandeler fra Apple og Google i mobil-bransjen med nye lekre håndsett fra en produsent alle kjenner.

Mange mener det er for sent, men Microsoft har ikke råd til å gi opp. Mange hånet selskapet da de introduserte den første Xboxen. Nå er de ledende som konsoll-produsent og innholdsleverandør sammen med Sony og Nintendo.

For 2012 handler det for Microsoft å bli et attraktivt merke for forbrukerne igjen. Metro design-språket og berøring er helt sentralt her og er allerede å finne i kommende Windows 8 og er allerede i Xbox 360 og Windows Phone.

Amazon og Adobe

2011 var året Amazon ble en iPad-utfordrer med Kindle Fire. Neste år tipper vi Amazon kommer med flere nettbrett, og ikke bare ett billig-nettbrett som per i dag. Selskapet har fått kritikk for en kjip brukeropplevelse i nevnte nettbrett. Det er barnesykdommer og vi tipper det vil komme store programvare-oppdateringer og større nettbrett.

2011 var året Adobe skjønte at Flash ikke var fremtiden, noe resten av bransjen prøvde å fortelle dem i lengre tid, spesielt Apple. Jobs spådde Flash’ død og fikk rett kort tid senere.

Adobe ga opp å prøve å levere Flash på iOS og etter det pustet vel egentlig alle ut. Nå jobber de store (Google, Microsoft, Apple) sammen om HTML 5-standarden. 2012 blir definitivt et viktig år for den nye standarden, den må bevise hva den er i stand til ikke bare på stasjonære men på mobiler og nettbrett.

Oppsummering

Det vil vel ikke være kontroversielt å hevde at 2012 blir dominert av de stadig mer populære nettbrettene. Det vil heller ikke være kontroversielt å påstå at iPad nok ikke kan belage seg på å ha like høy markedsandel på slutten av 2012.

Mange fler Android-nettbrett vil bli gjort tilgjengelig. De vil oversvømme markedet som de har gjort med Android-mobilene. Kundene kan rett og slett ikke overse Android-nettbrett i 2012.

Mer spennende blir det å se om Windows 8 lykkes. Microsoft er sent i gamet igjen, men vi tipper det blir Windows 8 som blir å foretrekke for svært mange bedrifter. Om forbrukerne vil kaste seg over nettbrett med Windows 8, uansett hvor godt OSet er, er for tidlig å si.

Windows Phone som kun fortsatt har litt over 1 prosent markedsandel er et godt bevis på akkurat det.

Hva angår innhold vil streaming i stadig større grad ta over i 2012 og på lengre sikt totalt fjerne nødvendigheten av å laste ned. Når skjer det samme med spill? Når Valve velger å gjøre det samme som OnLive.

Og det er bare et tidsspørsmål før et Spotify-lignende alternativ for film er her. Om det kommer neste år er dog svært vanskelig å spå, i hovedsak grunnet lisensproblematikken som er ulik i alle land.

Så hvem klarer å knekke TV-koden? Den med best forhandlere og de beste kortene på bordet. Jobs mente rett før sin død at han hadde klar det, men avslørte selvsagt ingenting konkret. Han klarte å dra platebransjen inn i det digitale universet med iTunes, men nå som han er borte blir det Tim Cook som vil måtte bruke all sin kraft på å overtale bransjen, men med Google-grunderne tilbake blir det ikke lett.

Det er umulig å si noe om alt og nevne alle, det er derfor masse vi ikke har fått med.

Derfor oppfordrer vi alle til å fortsette diskusjonen i kommentarfeltet og ikke minst i ITavisens splitter nye forum. Det er der for dere. Godt nytt år!

Annonse