Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Den nye annonsetypen kan føre til enorme inntekter, eller plage brukerne så mye at mange forlater nettsiden, men med 800 millioner aktive brukere er det mange som skal forsvinne og aldri komme tilbake før Facebook er i alvorlig trøbbel. (Ill.: TechCrunch)

Slik blir du berørt av Facebook-reklamen

Ingen slipper unna.

Ifølge anonyme kilder TechCrunch har vært i kontakt med blir det reklame å finne i Facebook nyhetsstrømmen (om den besøkes via en nettleser) veldig tidlig neste år.

Reklamen tilbake fra januar

Allerede fra januar 2012 skal Facebook implementere reklame, eller det de har valgt å kalle «Sponsored Stories».

Sist gang Facebook hadde reklame i nyhetsstrømmen var i 2006 (avsluttet i 2008), så det blir svært interessant å se hvordan det blir mottatt av brukerne, som er kjente for å klage på hver eneste lille ting Zuckerberg velger å introdusere.

Bort med reklamen du ikke liker

Bildet i artikkelen er et eksempel på hvordan en reklame fra iskremprodusenten Ben & Jerrys kan bli. Det er heldigvis ikke slik at du blir pepret med reklame. Reklamen blir kun vist en gang per dag, per profil. I hvert fall i starten.

Du kan ikke trykke bort hele annonsesystemet, men du vil kunne X-e ut individuelle annonser (vi får håpe den da også sorterer bort lignende reklame automatisk), og: reklamen er målrettet. Det vises kun reklame fra venner eller Facebook-sider (Pages) brukeren liker.

Runder snart milepæl

I tillegg har annonsene et kommentarfelt og liker-tommelen, som alle andre status-oppdateringer og saker som publiseres på verdens største sosiale nettsamfunn

Facebook har nå mer enn 800 millioner aktive brukere (per september 2011.)

Grunnen til at Facebook valgte å slutte med reklame i 2008 var forøvrig at de mente det ikke var riktig for annonsører å kunne reklamere til brukere uten at annonsene kom dit naturlig, med andre ord var målrettet.

Kilde:
TechCrunch

sponsored-stories-flow1
(Ill.: TechCrunch)
Stikkord: facebook