Ifølge anonyme kilder TechCrunch har vært i kontakt med blir det reklame å finne i Facebook nyhetsstrømmen (om den besøkes via en nettleser) veldig tidlig neste år.
Reklamen tilbake fra januar
Allerede fra januar 2012 skal Facebook implementere reklame, eller det de har valgt å kalle «Sponsored Stories».
Sist gang Facebook hadde reklame i nyhetsstrømmen var i 2006 (avsluttet i 2008), så det blir svært interessant å se hvordan det blir mottatt av brukerne, som er kjente for å klage på hver eneste lille ting Zuckerberg velger å introdusere.
Bort med reklamen du ikke liker
Bildet i artikkelen er et eksempel på hvordan en reklame fra iskremprodusenten Ben & Jerrys kan bli. Det er heldigvis ikke slik at du blir pepret med reklame. Reklamen blir kun vist en gang per dag, per profil. I hvert fall i starten.
Annonse
Du kan ikke trykke bort hele annonsesystemet, men du vil kunne X-e ut individuelle annonser (vi får håpe den da også sorterer bort lignende reklame automatisk), og: reklamen er målrettet. Det vises kun reklame fra venner eller Facebook-sider (Pages) brukeren liker.
Runder snart milepæl
I tillegg har annonsene et kommentarfelt og liker-tommelen, som alle andre status-oppdateringer og saker som publiseres på verdens største sosiale nettsamfunn
Facebook har nå mer enn 800 millioner aktive brukere (per september 2011.)
Grunnen til at Facebook valgte å slutte med reklame i 2008 var forøvrig at de mente det ikke var riktig for annonsører å kunne reklamere til brukere uten at annonsene kom dit naturlig, med andre ord var målrettet.
Kilde:
TechCrunch
Annonse