Sean Parker har jobbet i Facebook og er nå i Spotify, selskapet som samarbeider med Facebook. Det er klart han heier på Facebook, men han har likevel et poeng i at det vanskelig å endre folks vaner og få dem til å skifte sin sosiale nettplattform.

Annonse


– Google+ har ikke sjans

Sean Parker er mannen bak Napster og har jobbet for Facebook og er nå i musikk-streaming-tjenesten Spotify som nylig innledet et samarbeid med Mark Zuckerberg og Facebook.

– Da må de dumme seg ut

I et intervju gjort på Web 2.0-konferansen i USA levner han svært få sjanser til Googles Facebook-rival Google+:

– For at Google+ skal kunne lykkes må Facebook dumme seg ut noe voldsomt og samtidig må Google gjøre noe veldig smart, hevder han.

– Vanskelig å ta Facebook nå

Parker begrunner dette med at det, i hans øyne, ikke er noen grunn for Facebook-brukere å skifte: – Det er veldig vanskelig å konkurrere med nettverkseffekter.

Annonse


Parker mener Facebook ikke har et integritetsproblem, men at den største utfordringen for tjenesten er å gi brukerne en enkel måte å organisere sine venner og den informasjonen som publiseres på.

Ekkel overvåking?

Sean Parker har også aksjer i Facebook, så spørsmålet om Facebooks overvåking er noe i overkant «creepy» blir det noe vanskelig for Parker å svare på:

– Vel, som en Facebook-aksjonær er det litt vanskelig for meg å svare på dette spørsmålet tilfredsstillende. Det er det gode «creepy», og det er dårlige «creepy». Dagens «creepy» er morgendagens nødvendighet.

– Spotify er en fortsettelse

Parker tror likevel, etter Facebooks siste oppdateringer, at de er på rett spor.

Når det kommer til Parkers jobb i Spotify ser den tidligere rebellen på det som en forlengelse av arbeidet han startet med Napster som satte platebransjen på hodet og som for alltid endret måten verden konsumerer musikk.

Kilde:
Forbes

Annonse