Annonse


Hva nå, Apple?

Jeg har knapt stått opp før telefonen ringer. Det er NRK Dagsnytt som vil ha kommentar i forbindelse med Steve Jobs bortgang.

De spør om dødsfallet markerer slutten på Apple-epoken, og jeg svarer spontant «nei».

Først etterpå fikk jeg tid til å tenke på hvorfor.

Mer enn én mann
Det er riktig at Apple helt siden starten har blitt forbundet med én mann. Steve Jobs har mer enn noen annen – og det inkluderer rivalen Bill Gates – blitt forbundet med produktene selskapet hans selger.

Annonse


Ikke rart, egentlig. For det er hans visjon, hans tanker som har blitt solgt.

Men det er bare på overflaten. Folk har lett for å glemme at det bak Jobs har stått et stort selskap med ekspertise på alle plan: Teknologi, design, markedsføring.

Viktig frontfigur
Apple har vært heldige som har kunnet bruke sin frontfigur slik de gjorde. Og ikke minst har de kunnet prise seg lykkelige over å ha en frontfigur var så medievant, selvsikker, karismatisk og sjarmerende som han var. Eller i hvert fall framsto når han var på scenen og skulle presentere en ny iPod, iPad, iPhone eller Mac.

Takket være Jobs og hans medarbeidere står Apple i dag fjellstøtt i det markedsegmentet de behersker til fulle: Forbrukerelektronikk. For Apple selger små dingser til enkeltpersoner. De handler ikke med milliardkontrakter innen næringsliv og offentlig virksomhet slik selskaper som IBM, Oracle eller SAP gjør.

Må være kul
Det er ikke nødvendig å være «kul» når forretningsområdet ditt er kontorer, sykehus og industrianlegg. Om du vil kapre folks fritid, er du nødt til å være det.

Både Sony, Philips og andre som behersket forbrukerelektronikken før Apple gjorde sitt inntog opplevde at billig-konkurrentene i Kina tok markedet deres.

Skilte seg ut
Det behøvde ikke Apple å bry seg om. Da de lanserte den første iPod i 2001, var det ingen mangel på MP3-spillere der ute. De fleste var billigere, og flere hadde mer lagringsplass og flere funksjoner.

Men Steve Jobs var overbevist om at folk ville ha en kul spiller. En spiller som var enkel og intuitiv å bruke, og som var koblet opp mot et økosystem han kalte iTunes.

Og slik fortsatte han, helt fram til han dessverre forlot oss for godt i natt.

Klarer Tim Cook å videreføre arven?

Kritisk masse
Svaret må bli ja, fordi Apple nå har fått såkalt kritisk masse. Det betyr at de er som en snøball som har begynt å rulle, som stadig blir tyngre og dermed ruller fortere.

Apple kan klare seg på denne effekten i lang tid framover. Cook behøver igrunnen ikke gjøre så mye mer enn å la sine dyktige medarbeidere fortsette å komme med innovative produkter og la sitt like dyktige markedsføringsteam presentere dem for omverdenen, om enn kanskje ikke med ham selv som frontfigur.

Sjelen består
Men om selskapet skulle falle for fristelsen til å bli som alle andre IT-selskaper, kan det være fare på ferde.

For selv om Steve Jobs er død, er Apple avhengige av hans sjel.

Annonse