Administrerende direktør Sven Thaulow i Comoyo vil erobre nordmenns mediefritid.

Annonse


Han vil gi oss alt på ett brett

Comoyo heter barnet, og det ble født for seks måneder siden.

Vil gjøre ting enklere
Tiden har det unge selskapet brukt på å finne ut hvordan de skal kunne servere nordmenn det de trenger av film, TV og på sikt nær sagt alt mulig annet som kan digitaliseres (og det kan det meste) på ett brett.

Skal du ha tak i film, TV eller musikk på nettet i dag, må du forholde deg til en rekke ulike aktører med ulike betalingssystemer og et sant villniss av vilkår og restriksjoner.

Comoyo satser på å gjøre alt sammen mye enklere.

Annonse


– Brukervennlighet viktigst
– Det er nok en del nordmenn som allerede finner det de trenger på nettet, for eksempel ved å mekke litt på utenlandske tjenester. Men det er det store flertallet vi er interessert i. Og for dem er brukervennlighet og tilgjengelighet viktigst, sier administrerende direktør Sven Thaulow.

Comoyo er heleid av Telenor, har 40 ansatte og et ukjent antall kroner å bruke (de vil ikke si hvor mye) før moderskipet enten sier stopp eller smiler fra øre til øre over drøssevis av kunder og pen inntjening.

Trangt om plassen
Uansett er det liten tvil om at selskapet får det tøft. De fleste som har en TV-boks kan i dag også leie film – for eksempel fra Telenor-selskapet Canal Digital.

Og denne uka åpnet Apple uoffisielt iTunes for film i Norge, og deres billige og brukervennlige TV-boks er nå i salg.

Musikken får nå mange via PC og mobil og hjemmenettverk, fra svenske Spotify eller deres norske konkurrent Wimp.

Håper på Wimp-suksess
WiMP, som Telenor er involvert i sammen med Platekompaniet og selskapet Aspiro, har utvilsomt blitt en suksess.

Thaulow håper at noe lignende vil skje med Comoyo. Og siden han nevner Wimp og Canal Digital spesielt, er det ingen tvil om at han skjeler til dem som sannsynlige partnere framover.

I dagens beta-versjon på Comoyo.com finner vi bare film. Men på sikt kommer både direktesendt TV, TV-serier, musikk og spill, lover direktøren.

Norsk profil
– Vi skal være en ren distributør, og ikke involvere oss i forhandlinger om rettigheter til innholdet. Det overlater vi til våre samarbeidspartnere. Men vi tror at vi gjennom Telenors tyngde vil stille sterkt når det gjelder å knytte til oss interessante partnere, sier Sven Tahulow.

Han mener Comoyos fortrinn nettopp er at de er norske, og at de dermed kjenner nordmenns medievaner godt. Samtidig vil de som Wimp lage redaksjonelt innhold rundt produktene, slik at det blir lettere å velge film eller låt.

Skal fungere over alt
Det er også et uttalt mål å levere helt uavhengig hva slags enhet og internettleverandør du bruker. Enten du har mobiltelefon, lesebrett, PC eller Mac skal du ifølge Comoyos planer ha samme tilgang til alt du trenger på ett sted.

Om markedet begynner å tette seg til av små og store aktører, finnes det også vise tekniske utfordringer. Rettighetsbeskyttelse (DRM) og binding til bestemte dingser og plattformer florerer.

For eksempel brukes Microsofts videoplattform Silverlight i dag som plattform på PC og Mac. Dette gir som kjent noen utfordringer for Mac-brukere (noe brukere av NRKs nett-TV ikke minst har fått erfare…), men Comoyos CTO Torgeir Hovden mener at løsningen er nær.

Annonse