Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Noen er rasende på nye Facebook. Men stort sett blir de store endringene møtt med et skuldertrekk. (Ill.: Spotify)

For mye, for raskt?

Kommentar: Total omlegging av Facebook.

Er Facebook-brukerne klare for en total omlegging av alle sine vaner på nettet?

Klaging er sååå 2010
Det er spørsmålet mange stiller seg etter at Facebook-sjef Mark Zuckerberg i går kveld la fram en rekke store endringer av verdens desidert største sosiale nettverk.

Reaksjonene varierer fra raseri og vantro til skuldertrekk. Kanskje mest det siste. For som en av mine egne Facebook-venner uttrykker det i sin statusoppdatering i dag:

Klaging på Facebook-endringer er bare sååå 2010.

Undrende og avventende
Så jeg skal ikke bruke spalteplassen på å klage. Snarere stiler jeg meg litt undrende, eller i det minste avventende.

Først og fremst lurer jeg på hvorfor musikk- og filmbransjen (nærmere bestemt Spotify og Netflix) har gått med på å streame innholdet sitt gratis til alle Facebooks 800 millioner brukere.

Årelang kamp mot uvesenet
De har som kjent kjempet en årelang kamp mot alle former for digital deling. De har jo instenst ønsket at hver og en av oss skal kjøpe hvert sitt fysiske eksemplar av varene deres.

I Nederland ble det til og med spøkt med at ektefolk måtte kjøpe hver sin DVD om de skulle ha en filmkveld i stua. De kunne ikke som lovlydige borgere se den sammen.

Holdningsendring
Det er helt klart en holdningsendring her. Stadig sjeldnere ser vi at Hollywood slår ned på YouTube-klipp, og ikke sjelden legger de ut snuttene selv.

Og så har vi Spotify, da. De deler jo allerede ut musikken gratis, for de som kan leve med litt reklame. Og strategien synes å virke: Stadig flere ønsker å betale for å sklippe reklamen, for bedre lydkvalitet og mulighet til å laste ned musikken på telefonen.

Deling er markedsføring
Facebook-omleggingen er dermed bare en forlengelse av dette. En endelig bekreftelse på at rettighetshaverne langt på vei har kjøpt argumentene til piratene: Deling er markedsføring.

Og så har vi Timeline. Vil vi virkelig dokumentere livet vårt, ikke bare i sanntid med også i historisk forstand?

Har vi tid?
Det høres kanskje gøy ut å finne tilbake til den første dama, til bildene med pappa og mamma i treårsalderen, til den første spillkonsollen.

Men har vi tid? Og gidder noen kikke på det? Timeline will show.

Og nå som jeg endelig har fått skrudd av e-postvarslingen…
I tillegg kommer en rekke mer kosmetiske og brukermessige endringer som så langt bare virker forvirrende på meg. Hva er nytt, og hva er viktigst? Oppdateringene synes å komme hulter til bulter, og i går kveld hadde jeg fortsatt ikke vunnet kampen mot Zuckerberg for å få det slik jeg vil ha det og ikke han.

Og ønsker jeg virkelig mer eller mindre perifere venners gjøren og laden i sanntid i høyremargen? Jeg fant jo omsider innstillingsboksen som skrudde av -e-postvarslingene om akkurat det samme…

Tore Neset er redaktør for ITavisen.no.

Stikkord: facebook, kommentar