Lenovos Ideapad K1 er en av de mange nettbrettene som vises i Berlin.

Annonse


3D rett på hodet

IFA/Berlin (ITavisen): Med 1441 utstillere på til sammen 140 200 kvadratmeter har IFA-messen satt rekord nok en gang.

Nå kommer folket!
Og mens uka som gikk har vært preget av presse og bransje, begynner nå vanlige besøkende å strømme på. Blir det som i fjor, kommer det godt over 230 000 for å se nye TV-er, nettverksløsninger for hjemmet, PC-er og nær sagt alt mulig annet som går på strøm.

For i kjelleretasjene trives vaskemaskinene, kjøleskapene og støvsugerne, mens underholdnings- og nytte-elektronikken befinner seg over jorda.

3D, nettbrett, nettverk og lett-PC
Det er særlig fire ting som skiller seg ut : Nettbrett, lette, men kraftige PC-er, strømming og naturligvis 3D.

Annonse


Når det gjelder det siste, har Sony nå kommet med sin Personal 3D Viewer, et selsomt hodeplagg som utvilsomt bringer tankene tilbake til 90-tallet.

Se også egen artikkel om brillefeiden i TV-verdenen.

Apple er på ingen måte alene lenger når det gjelder nettbrett. Både Lenovo, Packard Bell og mange andre kjente PC-merker har sine kommende modeller utstilt. Sammen med Samsung, som her nede legger fullt trøkk på på lanseringen både av 10.1 og 7.7-utgavene av Galaxy Tab.

På PC-fronten er det kraftige, men smale og lette modeller som gjelder. Vi har fått kikke litt på Acers Ultrabook S3, men også de andre produsentene har modeller med tilsvarende mål og spesifikasjoner på gang.

Alt skal streames
Straming av film, musikk og spill er den tredje store produktgruppa her. Både internt til hjemmebruk gjennom NAS og enkeltstående spillere og eksterne tjenester som Spotify og Sony Entertainment Network.

Sonos og Logitechs Squeezebox har lenge hatt et godt grep om dette markedet når det gjelder musikk. Men nå ser vi at stadig flere, blant dem Pioneer, Onkyo og Yahama, kommer med spillere som har musikkstreaming fra server integrert. Alt sammen styres via en app som både finnes for iOS og Android.

Apple er fraværende
Men dette er og blir en nisjemarked. Vi har sett mange løsninger som på elegant vis kombinerer musikk, film og spill. Men det store spørsmålet er fortsatt hvor innholdet skal komme fra. Sony eier mye film og musikk selv, og har også sin PS1-katalog å øse av på spillsiden. De andre må godsnakke med bransjen, som bare lar seg snakke til dersom lommeboka åpnes på vidt gap.

Den eneste større aktøren innen elektronisk hjemmeunderholdning som glimrer med sitt fravær er Apple. Og det på tross av at dette selskapet på sett og vis setter premissene for alt som vises her i Berlin.

Annonse