Den er utvilsomt populær, men scorer aller lavest når det gjelder leveringstid, pålitelighet og pris i forhold til kvalitet.

Annonse


Apple verst på nesten alt

Apple er den verste i klassen både når det gjelder kvalitet, pris og service.

Det mener norske elektronikkforhandlere.

Inntar bunnplasseringer
Hele 788 av dem er spurt i en fersk undersøkelse som bransjebladet IT-bransjen (kun papir) har fått foretatt.

Ifølge undersøkelsen inntar Apple bunnplasseringer på en lang rekke områder.

Annonse


Leveringstid, pålitelighet og pris
iPhone scorer for eksempel aller lavest når det gjelder leveringstid, pålitelighet og pris i forhold til kvalitet.

Apples Mac-maskiner, både de bærbare MacBook Pro og Air, samt de stasjonære iMac-modellene, scorer aller lavest blant tilsvarende produkter når det gjelder retur, garanti, problemløsing etter salg og fortjenestemargin på produkter og tjenester.

Dårlig omdømme
Nå må det sies at undersøkelsen reflekterer meningene til forhandlerleddet, og at dette ikke nødvendigvis samsvarer med den opplevelsen kundene har.

Likevel er det liten tvil om at Apple ikke har spesielt godt omdømme blant de som prøver å tjene penger på salget av selskapets varer her i landet.

– Problem også for vanlige kunder
Direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet Ingeborg Flønes mener at forhandlernes misnøye også er et problem for vanlige kjøpere.

– Ja, dette er et problem. For når butikken har vanskeligheter med leddet bak, ser vi at det ofte blir vanskelig for forbrukeren å vinne frem med sin sak, sier Flønes til VG+.

Hun påpeker blant annet at mens det er lovbestemt to års reklamasjonsfrist som minimum i Norge (og fem år på produkter som er ment å vare Lenger enn to år), opererer Apple med bare ett år. (Mange – også vi – forveksler stadig garanti med reklamasjon. Les oppklarende artikkel på Forbrukerportalen.no.)

– Jeg vil oppfordre Apple og alle andre til å følge den norske forbrukerkjøpsloven, sier Flønes.

Annonse