Del informasjon med de du vil.

Annonse


Dette er Facebook-endringene du har ventet på

Nå gjør Facebook flere store endringer for å kunne konkurrere mot Google+.

Tar en Google

Nå tar Facebook opp konkurransen mot Google+ hva angår personvern. Selskapet har gjort en rekke endringer for å gjøre det lettere å velge hvem man skal dele med.

Utrullingen har allerede startet, men man må nok smøre seg med litt tålmodighet om man enda ikke har sett endringene, det er mange brukere å rulle ut til (750 millioner).

Del med de du vil og se igjennom tagging

En av endringene er at man nå kan redigere, rett fra profil-siden, hvilket innhold som skal være synlig for hvem, f.eks. hele nettet eller bare venner. Man trenger altså ikke lenger å besøke innstillings-menyen for å bestemme dette.

Annonse


Lei av at kjipe bilder av deg dukker opp på profil-forsiden? Problemet er nå eliminert ved at du kan godkjenne taggingen før bildet publiseres.

Slik ser profilen din ut og del med de du vil

Facebook har også (som Google+) gjort funksjonen som gjør at du kan se hvordan profilen din synes for venner eller resten lettere tilgjengelig ved å flytte den til profil-forsiden. Denne funksjonen var tidligere begravet under innstillingene.

Og ikke minst: Selskapet har også gjort det langt enklere å dele innhold med de du vil. Tidligere måtte du til innstillingene for å bestemme hvem som så hva.

Du kan angre og tagge alle

Angrer du at du har delt en status-oppdatering med hele nettet kan dette nå redigeres slik at du kan velge hvem som skal se innlegget.

Og ikke minst kan du nå tagge hvem som helst. Tagging var tidligere forbeholdt venner. Du kan nå også legge inn hvor du er direkte i innlegget du har skrevet, mer om dette i slutten av artikkelen.

Fjerner Places

Facebook har også valgt å fase ut «Places», en funksjon som kun var tilgjengelig i mobil-versjonen av nettsiden.

Dette fordi lokasjons-funksjonene nå er bakt inn i nettsiden, blant annet rett i boksen der du skriver status-oppdateringer.

Kilde:
The Facebook Blog

471283652

Lokasjon og selektiv deling.

Annonse