Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Svindelforsøket ble svært kjapt plukket opp av ivrige Google+-brukere og spres til mange profiler.

Svarer du på denne kan det bli dyrt

Oppdatert: ITavisen.no-journalist utsatt for svindel.

En svindler-SMS sendes nå aggressivt ut til mange norske mobilnummer.

Prøver å lure mange

Mens undertegnende leste om svindel-SMSen på Google+, tikket det inn følgende SMS fra utenlandsnummeret +49 (Tyskland) 175 814 0226 (Telefonterror.no-lenke):

«Blackberry RIM has awarded you 2,000,000 Mlllion Pounds.for claims email NAME, COUNTRY to: [email protected]».

Henter inn norske mobilnummer

Så langt har vi sett at meldingen sendes fra +49 175 814 0226, men også +44 (Storbritannia) 7974 27 1833 brukes. Lenke til dette nummeret mot Telefonterror.no.

Det er selvsagt ikke noe nytt med slik svindler-spam, men det er noe mindre utbredt per SMS. Det virker også som at det er svært mange som har motatt SMSen. Så får vi bare håpe svindlerne ikke henter ut numrene fra Google+-profiler via et smutthull.

whocallsme.com ble det samme svindelforsøket rapportert allerede 4. juli.

Oppdatert, 14:32, 06.07.11:

ITavisen.no har kontaktet Telenor og NetCom. Vi avventer svar og oppdaterer saken så fort vi vet mer.

Oppdatert, 16:15, 06.07.11:

Telenors informasjonssjef Knut Sollid oppfordrer alle til å slette SMSen og aldri svare på den:

«Telenor har ikke iverksatt spesielle tiltak mhp denne konkrete saken. SMSene er ikke rettet direkte mot Telenor.

For øvrig henstiller jeg til folks generelle gode fornuft når de mottar meldinger som dette. Den bør slettes – og glemmes – så fort du finner det formålstjenelig. Velger du å beholde SMSen, uten å gjøre noe, skjer det heller ikke noe.

Det er når du selv velger å svare på oppfordringen/meldingen at du risikerer å måtte betale for mer enn kostnaden ved å sende SMSen», forklarer han.

Oppdatert, 17:33, 06.07.11:

Dette har NetComs informasjonsmedarbeider Charlotte Erikstad å si om svindelen:

«Vi har fått 4-5 henvendelser i løpet av dagen fra kunder som har mottatt denne SMS-en. Vi anbefaler kundene våre å ikke svare på slike meldinger, for det er aller mest sannsynlig et forsøk på svindel. Er det for godt til å være sant, så er det ofte det.

Et godt og generelt råd er at det er viktig å passe godt på egne personopplysninger og ikke dele dem med folk man ikke kjenner».

Stikkord: Mobil, svindel