Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Apple var først ute (juni 2007) med en smartmobil med skikkelig god berøringsteknologi, teknologi de var først med grunnet mye penger på bok.

Dette er hemmeligheten til Apples super-suksess

Kontantbeholdningen gjør det mulig.

Apples pengebinge er så stor at de kan kjøpe seg eksklusiv tilgang til maskinvare og produksjonteknikk lenge før sine konkurrenter. Når konkurrentene får tilgang til samme teknologi mange måneder senere, har Apple allerede svært gode avtaler og en produksjonskostnadene blir billigere og billigere.

Hemmeligheten avslørt

Det er et innlegg (anonymt må vite, men denne Apple-strategien er egentlig ikke så veldig overraskende eller hemmelig) på Quora som gir et grovt overblikk over hvorfor Apple på mange områder dominerer mobil og nettbrett-markedet.

Det er to hjørnesteiner til Apples suksess, som kun kan fungere for selskap med mye kontanter, og Apple er stinne med penger, takket være høy fortjeneste per produkt og lav utbetalingsprosent til sine aksjonærer.

Les også på ITavisen.no: Så ufattelige rike er Apple.

Dette er hemmeligheten til Apples suksess

Slik forklares suksessen:

Nummer 1: «Apple har tilgang til ny komponent-teknologi måneder og/eller år før sine rivaler. Dette gir dem mulighet til å lansere super-produkter som faktisk er umulig å duplisere».

Apple får tilgang til ny teknologi fordi de har råd til å betale noe av det det koster å utvikle nye produkjonsteknikker, maskinene som skal gjøre jobben og ikke minst fabrikkene.

Lavere kostnader – konkurrent må betale mer

Nummer 2: «Til slutt tar konkurrentene igjen Apple hva angår komponent-produksjonen-teknologien, men da har Apple allerede mulighet til å produsere kjerne-komponentene til en lavere pris fordi de har inngått eksklusive avtaler om dette med de beste komponent-produsentene».

I januar i år ble det kjent at Apple har investert 23.4 milliarder kroner i tre forskjellige brikke-leverandører.

Kilder:
Quora
Gizmodo

Stikkord: Apple