Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Zuckerberg svettet seg gjennom tøffe spørsmål under D9-konferansen og avslørte selskapets insignia, brodert på innsiden av jakken.

Du har grunn til å svette, Zuck

Kommentar: Zuckerbergs filosofi kan bli Facebooks død.

28. juni 2011 blir en merkedag for Google. Det var dagen selskapet åpnet for beta-testing av Google+, et sosialt nettverk selskapet håper gir dem enda mer informasjon om dine kjøpevaner, venner og interesser.

Har finpusset på mange tjenester

Google har jobbet i hemmelighet lenge, det er det ingen tvil når man oppsummerer forrige ukes ny-lanseringer.

Søkegiganten som også har et stort ønske om å bli en sosial gigant, de har pusset opp en rekke av sine mest populære tjenester og ikke minst lansert Google+, et lovende sosialt nettverk med noe som virker som en løsning på personvernproblematikken.

Ikke ved å innføre hundrevis av nye innstillinger (Facebook, hører dere?), men ved å kreve at brukeren deler inn sine bekjente i sirkler og alltid spørre deg, når du deler noe, hvilke sirkler du vil dele innholdet med.

Joda, Google+ har videochat («Møtested») og en feed-funkson de har døpt «Gnister», men det er de mest grunnleggende funksjonene de ser ut til å ha fått riktig og som er og blir det viktigste våpenet for suksess.

Sirkler – Nøkkelen til suksess

Etter noen dagers flittig bruk av tjenesten, sitter jeg med følelsen av at om Google skal kunne være i nærheten av å kunne tukte Facebook, og det tror jeg de kan, så blir det mye takket være sirklene.

Undertegnede har delt ut flere titalls invitasjoner og noen av disse, de fleste ITavisen.no-lesere, har jeg lagret i en egen sirkel. For man er ikke som bruker av Google+ lenger skeptisk til å godta bekjentskaper, for man vet at alt man har, og skal publisere, ikke vil kunne sees av alle.

Ikke fordi du har brukt timer på å finjustere personverninnstillingene, men, som sagt, fordi du alltid velger hvem du skal dele hva med.

Det er først når begge personene har lagt hverandre til en sirkel at man er er det man på facebook språk kaller en venn, dvs. noen man kan se profilen til og dele innhold med.

Enkelt å bli venner

Dette prinsippet kan ikke stresses nok, det er trolig Googles nøkkel til å knekke Facebooks enevelde, men Google har prøvd dette før og snublet voldsomt.

Alle husker vel Buzz og Wave. Førstnevnte var en slags Twitter-kopi Google valgte å rulle ut i en rasende fart og integrrere i populære tjenester som Gmail. Det endte med at Google endte i en aldri så liten personvernskandale. Når det gjelder Wave, vel, jeg tror jeg ikke en gang Google visste hva man skulle bruke den tjenesten til.

Google+ føles akkurat passe intimt nok. Det er lett å få nye bekjentskaper for man vet at man ikke søpler nyhets-strømmen til personer man ikke kjenner så godt med personlige detaljer. Det gjør det også langt hyggeligere og utvide nettkretsen sin, samtidig kan man trygt diskutere nattas utskeileser med sine nærmeste venner.

Dette er svaret på Likes

Og i Google+ er det +1 som gjelder som svaret på Facebook Likes. +1-ikonet dukker nå opp i søk og i mange andre Google-tjenester, inkludert YouTube. Tjenestene er altså tett integrert.

Apropos +1. Vi har fått mange henvendelser fra lesere om å integrere en slik knapp på ITavisen.no. Det viser at interessen definitivt er tilstede for Google+. Det er det ingen tvil om. Det bevises også i kommentarfeltet (som har blitt en invitasjonstråd) i denne saken med over 700 innlegg i skrivende stund.

For det er først når man kombinerer disse to funksjonene med søk at man ser omrisset av en sosial plattform som kan bli gigantisk. Google ønsker å gjøre Google-søket sosialt og at anbefalingene til nyttige ting der ute skal komme fra deg og dine venner.

Lykkes Googles sosiale søke-strategi er Microsofts mareritt et faktum. Selskapet har ingen sosial plattform og har lave markedsandeler på søk.

De viktige detaljene

Også er det de små tingene da. For eksempel hvor utrolig kjapt bildealbum lastes, hvor kjapt nyhets-strømmen oppdateres og hvor kjapt og enkelt det er å navigere brukergrensesnittet. Alt pakket inn i den nye Google-drakten.

Ikke minst det at når man flytter musepekeren over en profil så ser man hvilken sirkel personen er tilknyttet. Alt som gjør at man slipper å klikke, og dermed navigere bort fra det man egentlig drev er en god ting.

En komplett oversikt over ditt liv

Personlige og sosiale søk gir Google en komplett oversikt over hva du liker, søker etter og deler. Uvurderlig informasjon for en annonseselger.

Facebook eier ikke søk, Google eier søk, og har med Google+ mulighet til å eie «The Social». Får de til sistnevnte blir det vanskelig for Facebook og eventuelt andre konkurrenter i tiden femover.

Spørsmålet de kommende månedene blir selvsagt: Dropper folk Facebook til fordel for Google+, blir de værende på Facebook eller blir man nødt til å være aktiv begge steder for å holde kontakt med alle sine venner?

Akkurat det er ikke en fordel, men bedre enn nær sagt null konkurranse Facebook har hatt fordelen av nå så altfor lenge.

Mobil viktig

Ingen ny plattform kan vokse og bli stor og sterk uten en mobil-klient. Facebook har jo sin enormt populære iOS-klient, en app som var en stor årsak til plattformens kjappe ekspansjon. Nå har jeg ikke testet Google+ Android-klienten selv, men har hørt at den fungerer svært bra.

Også kommer det jo iOS-versjon om ikke så lenge. Google kan Android, de kan søk og det ser ut til at de nå skjønner hva folk har savnet på Facebook.

Facebooks kultur

Facebook og Google+ vil nok leve side om side i mange år fremover. Tiden da verden kun hadde ett sosialt nettverk å forholde seg til er uten tvil over, og det var på tide.

Facebook har ikke noe annet valg slik jeg ser det, enn å gjøre store endringer i forhold til hvordan man deler og er synlig.

Tjenesten føles ikke lenger som en lettbeint nykomling med innovative ideer. Google+ føles ganske fresht og nytt, til tross for at det i første øyekast ser ut som en Facebook-klone, men hemmeligheten ligger i detaljene og problemene Facebook fortsatt har. Ikke bare rent teknisk, men også Facebook-sjef Mark Zuckerbergs filosofi om at alle skal dele alt.

Facebook må endre seg

Det er nok ikke det at de ikke tenkt tanken, det er ikke det at de ikke kan utføre det rent teknisk, men Facebook har rett og slett en svært sterk kultur og filosofi som er så innbakt i selskapet at det kan bli et stort problem. For skal de gjøre endringene som må til for å tukte Google+ ser jeg ingen annen utvei enn å endre på store deler av Facebooks filosofi.

Jeg er redd det kan bli den direkte årsaken til store problemer for Facebook i tiden fremover. Ja, jeg er redd, for vi trenger konkurranse, spesielt i dette nye, spennende og store markedet.

Gir de bort makten sin?

Det Facebook nå muligens gjør er en stor bjørnetjeneste for Google ved å tviholde på filosofien at å dele alt, hele tiden, med alle, er en god ting.

I det lange løp kan ende med at Google stikker av med seieren.

Google+ er en verden der du godt kan dele alt, men som også gjør det lett å være selektiv. Dette har medført at jeg de siste dagene såvidt har orket å fulgt med på Facebook.

Ikke bare fordi Google+ er nytt, men fordi det rett og slett bare føles som et hyggeligere sted å være akkurat nå.

Facebooks insignia kan bli selskapets død i det lange løp.

Det er noe kult-aktig over Facebooks kultur. Her er det famøse Zuckerberg-intervjuet der han blir grillet med tøffe personvern-spørsmål, mer eller mindre svetter ihjel og blir nødt til å ta seg genseren noe som avslører selskapets insignia du ser over.

Stikkord: facebook, Google, kommentar