Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Nå kan New York Times og andre selv bestemme prisen på app-abonnementer de selger utenfor iTunes.

Nå er det lov å selge fritt

Apple firer på app-kravene.

Apple har fått mye kritikk for sine strenge regler når det gjelder salg av abonnementer og andre ting inne i kommersielle apper.

De nye reglene som kom i midten av februar innebar blant annet at for eksempel en avis ikke kunne ta mindre betalt for et abonnement som bestilles utenfor appen enn den som bestiles via appen.

Lavere pris enn i iTunes
Dette har Apple nå lempet på. Fra nå av er det lov å ta hvilken pris man vil, også mye lavere pris enn den som sluses gjennom iTunes.

De nye reglene, som ble gjort kjent i natt norsk tid, vil utvilsomt bli mottatt med glede i mediakretser. Men ikke bare der, for det finnes også andre som selger ting via appene sine.

Fortsatt 30 prosent
Det kan de fortsatt gjøre, men da får Apple sine 30 prosent. For å unngå dette påslaget kan de altså nå selge tingene sine 30 prosent billigere via web. Og like fullt vil «varene» havne i appen.

Man kan også tenke seg at aviser og blader opererer med en standardpris ute på det åpne nettet, mens de tar 30 prosent mer for salg som foregår via iTunes, slik at Apple får sitt og de selv ikke taper noe.

Mer utenom iTunes
Reformen vil utvilsomt føre til at langt flere aktører vil rute sitt salg ut av iTunes-universet. Dette kan de enkelt gjøre med en knapp som fører videre til Safari på en iPhone, iPad eller iPod Touch.

Reformen ser imidlertid ut til å gjelde bare magasiner, aviser, bøker, musikk, lydbøker og film/video. Om man tar Apples formuleringer bokstavelig må fortsatt effekter i spill og lignende selges etter de gamle reglene.

Kilder:
Financial Times (krever abonnement)
MacRumours.com
Geek.com
Heise.de

Se også digi.no

Stikkord: app store, Apple