Antivirus-svindel som dette belaster nå Apples support-medarbeidere voldsomt.

Annonse


– Fortvilte Mac-brukere i kø

De siste ukene har vi fått stadig flere rapporter om lure-opplegg rettet mot Mac-brukere.

Fortvilte Mac-brukere
Nå tar en person som jobber for Apples supporttjeneste AppleCare bladet fra munnen for å fortelle verden hvor ille situasjonen er.

Personen, som av naturlige årsaker vil være anonym, kan fortelle at det nå strømmer på med fortvilte Mac-brukere som har falt for luringer som tilbyr falsk antivirus for Mac.

Lurendreiere prøver seg
Først påpeker de at du har et problem, og dernest tilbyr de deg å kjøpe programvare som selvsagt ikke gjør noe fra eller til – annet enn å utgjøre en potensiell sikkerhetsrisiko.

Annonse


I mange tilfeller gir lurendreierne seg ut for å være representanter for F-Secure, Symantec eller en annen av de kjente antivirusselskapene. Men de kan også komme i andre forkledninger. En av de vanligste er MacDefender.

Mange ofre
– Jeg kan si med stor sikkerhet at mange, mange folk faller for dette angrepet. Antallet telefonhenvendelser her hos AppleCare er fire til fem ganger høyere enn normalt, og et overveldende flertall av henvendelsene handler om MacDefender og dens ulike forkledninger, sier AppleCare-representanten til journalisten Ed Bott i ZDNet.com.

Ingen pauser lenger
For å gi et bilde over hvor stor pågangen er, sier AppleCare-representanten at det vanligvis går mellom 7 og 12 minutter mellom hver oppringning. Nå jobber de i ett kjør, uten pause på de til sammen 14 sentrene med 600 ansatte som Apple har i USA alene.

Hvor stor pågangen er i Europa og andre deler av verden, vites ikke.

Får ikke hjelpe
Mest oppsiktsvekkende er det kanskje at AppleCare-personalet ifølge ZDNets kilde har fått instrukser om ikke å hjelpe kundene med MacDefender-problemet.

– Vår instruks når det gjelder MacDefender er at vi ikke skal hjelpe til med å fjerne uønsket programvare (malware) fra kundenes maskin, oppgir kilden.

Annonse