Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Mark Zuckerberg kan glede seg over utrolige tall. (Ill.: Facebook)

– Facebook plantet falske historier

Brukte anerkjent PR-firma.

Det er mye som tyder på at Facebook har benyttet Burson-Marsteller, et godt kjent PR-selskap, til å spre falske historier om Google.

Ville ikke ha saken
Dette kommer frem fra e-poster publisert av en blogger som ikke ville skrive en anti-Google-sak som Burson foreslo. Det ble klart at noen ville bevisst skade Googles omdømme, og man antok at det var selskaper som Apple eller Microsoft som stod bak.

Det var imidlertid Facebook, og det var nettstedet The Daily Beast som avslørte dette.

Vennekrets er farlig
Tjenesten Social Circle, som er implementert i Googles Gmail, lar brukerne se informasjon om venners venner. Dette oppfattet Facebook som truende, og satte i gang en hemmelig kampanje via Burson-Marsteller for å bevisstgjøre pressen.

I følge Burson (og Facebook) er Social Circle en trussel for folks privatliv, og Google samler inn data om millioner av mennesker uten deres godkjenning.

Lite kommunikasjon
Flere av publikasjoner som ble kontaktet av Burson fant ikke saken spesielt interessant, og følte ikke at Social Circle fremstod som farlig. Når Burson ble spurt om hvem som betalte for kampanjen, nektet de å svare. Til og med mektige USA Today fikk ingen respons fra PR-byrået.

Først etter en stund ble det innrømmet at Facebook betalte for kampanjen.

Mye kan tyde på at Facebooks største problem med Social Circle er privatlivet, men det faktum at Googles tjeneste bruker data hentet fra nettopp Facebook. Dermed kan det tolkes som at Facebook rett og slett begynner å bli nervøse for konkurranse, og bruker ufine PR-kampanjer for å motarbeide dette.

Kilde:
The Daily Beast

Stikkord: facebook