Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Google vil spille og synge for deg - også hjemme. (Ill.: Hypebot.com)

Google Music i startgropa

Er i «hundemat-fasen» nå.

De er døde alle sammen: Imeem, Lala, SpiralFrog, Ruckus, Project Playlist, MySpace Music, AOL Music, Urge, Yahoo Music og sist, men ikke minst Microsofts Zune.

Bare Napster igjen
Igjen står Napster, som startet fildelingsmarerittet for platebransjen, men som etter å ha gått konkurs under den tyske mediegiganten Bertelsmann ble overtatt av pornobransjen (økonomisk, ikke innholdsmessig) og til slutt endte opp som digital musikkbutikk eid av USAs svar på Elkjøp, Best Buy.

Ellers har vi jo streamingtjenester som Spotify og Wimp. Og Sony forsøker seg for nte gang med musikktjeneste, denne gang under det krøkkete navnet Qriocity (vi har forlengst glemt hva de andre het).

iTunes styrer
Men stort sett er det iTunes som styrer showet, til en viss grad sammen med Amazon. Og platebransjen – som om de ikke hadde nok problemer fra før – klager over mangelen på konkurranse i siste ledd.

Ønsker konkurranse
Nå kan de få en ny stor, internasjonal distribusjonskanal. For Google Music, som opprinnelig ble berammet for lansering like før jul i fjor, ser nå endelig til å være klar til å forlate redet i Mountain View, California.

Oppdaget i Android
For to uker siden oppdaget en utvikler ved en tilfeldighet at Google Music var lagt inn i Honeycomb (eller 3.0)-versjonen av Android, Googles spesialtilpassede operativsystem for nettbrett.

Fra musikkbransjehold ble det bekreftet at det virkelig dreide seg om den sagnomsuste musikkbutikken.

Lagring i nettskyen
Eller musikkbutikk og musikkbutikk. For insidere sier til CNet News.com at Google og platebranjsen forhandler om retten til å spille musikken du allerede har kjøpt fra et sted i den såkalte nettskyen.

Du skal med andre ord kunne lagre musikksamlingen din på nettet, og spille den av via en beskyttet «eske»hos Google. Og selvsagt kunne kjøpe ny musikk der også.

Ligner Kindle
Google Music vil på mange måter fungere som Amazons Kindle-ebokhandel, som på kort tid har blitt en vanvittig suksess. Her har du alltid bøkene dine tilgjengelig, uansett på hvilken enhet du har kjøpt dem og lastet dem ned.

I Google Music vil det bli slik at om du først har kjøpt en låt eller et album, vil den alltid være tilgjengelig fra biblioteket, selv om du allerede har lastet materialet ned på en annen enhet.

Dette prinsippet har sittet svært langt inne for platebransjen, som er vant til å tenke at «usj, han mistet visst filene sine. Ja, da får han kjøpe nye da, hehe».

«Hundemat» til ansatte
I følge pålitelige kilder er Google og platebransjen nå i mål med forhandlingene, og Google Music befinner seg i det som på folkemunne kalles «dogfooding» – hundematfasen.

Uttrykket henspiller på at Googles medarbeidere og funksjonærer i platebransjen får prøve produktet, like før det slippes løs på deg og meg.

Det skjer ifølge de samme kildene før sommeren. Så får vi se om det holder denne gangen.

Stikkord: Google, musikk